Γενικά τα συστήματα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων και των λεγόμενων κρίσεων αξιολόγησης των προϊσταμένων οργανικών μονάδων στο Δημόσιο τομέα στη χώρα μας, δεν τα είχαμε και ούτε τα έχουμε σε ιδιαίτερη εκτίμηση.
Ο λόγος είναι απλός. Κάθε κυβέρνηση φροντίζει με τις κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις να τα φέρνει έτσι τα πράγματα ,ώστε να "βολεύει" στις κατάλληλες θέσεις πρώτα απ’ όλα τα… "δικά της παιδιά" .
Και έτσι έχει γεμίζει το Δημόσιο από μπλε και πράσινους διευθυντές υπηρεσιών και προϊσταμένους οργανικών μονάδων.
Κάποιες λιγοστές εξαιρέσεις που τους ξέφυγαν, απλά επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Ακόμα και αυτός ό νόμος 3839 του 2010 που υποτίθεται ότι εισάγει «Σύστημα επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων με αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια», έχει τους τρόπους του για να δίνει τη δυνατότητα στα εκάστοτε συμβούλια επιλογής προσωπικού να επιλέγουν τους… αρεστούς ( προσωπικές συνεντεύξεις , υπηρεσιακή αξιολόγηση, μοριοδότηση συμμετοχής σε συμβούλια, πριμοδότηση μελών Δ.Σ., Πρόεδρων , Διοικητών και λοιπών οργάνων διοίκησης νομικών προσώπων του δημόσιου τομέα κλπ ,κλπ).
Ακόμα και κάποια αντικειμενικά κριτήρια που θέτει και αυτά είναι… υπό συζήτηση. Γιατί είναι γνωστό τοις πάσι λχ ότι μεταπτυχιακά και διδακτορικά «διά πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν» κυκλοφορούν με το κιλό στην πιάτσα- έναντι βεβαίως κάποιου αντιτίμου- και τα λίγα σοβαρά που υπάρχουν, είναι γενικά απροσπέλαστα για το "ευρύ κοινό", εκτός αν διαθέτεις τα κατάλληλα «κονέ» ή διακατέχεσαι από το σύνδρομο της «μακριάς γλώσσας». Και εδώ οι τυχόν εξαιρέσεις που υπάρχουν επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Άρα τα περί αξιοκρατίας και αντικειμενικής αξιολόγησης δεν μας συγκινούν ιδιαιτέρως…
Τώρα θα αναρωτηθείτε τι μας έπιασε και ασχολούμαστε ειδικά με αυτό το θέμα.
Απλά , προσφάτως αναρτήθηκε στο «Πρόγραμμα Διαύγεια» μια προκήρυξη της διεύθυνσης της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας (ΚΛΙΚ ΕΔΩ) που αφορά την «Προκήρυξη –πρόσκληση υποβολής υποψηφιοτήτων για την πλήρωση θέσεων προϊσταμένων Διευθύνσεων-Υποδιευθύνσεων-Νοσηλευτικών Τομέων της Διοικητικής, Τεχνικής και Νοσηλευτικής Υπηρεσίας ».
Μελετώντας λοιπόν την προκήρυξη διαπιστώνουμε ότι παρά το ότι «οι θητείες των προϊσταμένων διευθύνσεων-υποδιευθύνσεων-τομέων έληξαν αυτοδίκαια την 20/3/2010», δεν προκηρύσσονται όλες οι θέσεις των αντίστοιχων προϊσταμένων .
Το ερώτημα είναι λοιπόν γιατί;
Και η απάντηση είναι απλή και άκρως αντάξια… του ελληνικού κομματικού πελατειακού συστήματος του ελληνικού Δημοσίου.
Όταν λοιπόν, μετά τη ψήφιση του νόμου αυτού συστήθηκαν τα υπηρεσιακά συμβούλια με βάση τις μεταβατικές διατάξεις , ο ίδιος ο νόμος ( εγκύκλιος- Αριθμ. Πρωτ.:ΔΙΔΑΔ/Φ.35.23/1288/οικ.8652) έδινε την εξής δυνατότητα στις διοικήσεις σχετικά με την τοποθέτηση των τακτικών μελών του υπηρεσιακού συμβουλίου:
Το αρμόδιο όργανο ορίζει τα τρία (3) τακτικά μέλη του υπηρεσιακού συμβουλίου από τους δέκα (10) υπαλλήλους με βαθμό Α’, οι οποίοι έχουν τον περισσότερο χρόνο άσκησης καθηκόντων προϊστάμενου Διεύθυνσης ή Υποδιεύθυνσης, υπάγονται στην αρμοδιότητα του υπηρεσιακού συμβουλίου και υπηρετούν στην έδρα του ή στο Νομό Αττικής, για τα υπηρεσιακά συμβούλια που εδρεύουν στο νομό αυτόν. Σημειώνουμε ότι το αρμόδιο όργανο δεν υποχρεούται να ορίσει ως μέλη του συμβουλίου τους πρώτους τρεις (3) υπαλλήλους με τον περισσότερο χρόνο άσκησης καθηκόντων προϊσταμένου διεύθυνσης ή υποδιεύθυνσης, αλλά εκείνους που κρίνει ως πλέον κατάλληλους για να ασκήσουν καθήκοντα μέλους υπηρεσιακού συμβουλίου, ανάμεσα στους δέκα (10) υπαλλήλους με τις ανωτέρω προϋποθέσεις.
Σημειώνουμε ότι οι εν λόγω υπάλληλοι δεν απαιτείται να υπηρετούν σε θέση προϊσταμένου Διεύθυνσης ή Υποδιεύθυνσης κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου.
Άρα ήταν νόμιμη μια διοίκηση να πάρει όχι μόνο τον 1ο σε σειρά ιεραρχίας υπάλληλο αλλά ας πούμε τον 10ο σε σειρά ιεραρχίας υπάλληλο, που μπορούσε καν να μην υπηρετεί σε θέση διεύθυνσης ή υποδιεύθυνσης και να τον ορίσει τακτικό μέλος του υπηρεσιακού συμβουλίου.
Πού είναι το ακόμα πιο παράξενο;
Ότι αυτός ο υπάλληλος αυτόματα με την τοποθέτηση του ως τακτικό μέλος του υπηρεσιακού συμβουλίου λαμβάνει (χωρίς κρίση!) το βαθμό του …διευθυντή της αντίστοιχης υπηρεσίας από την οποία προέρχεται!
Ε, λοιπόν αυτοί οι υπάλληλοι (δεν έχουμε τίποτε προσωπικό μαζί τους ούτε καν τους ξέρουμε τους περισσότερους και μπορεί κάλλιστα πολλοί από αυτούς πραγματικά να είναι πολύ καλοί στα καθήκοντά τους αλλά….) δεν μπαίνουν καν σε κρίση και αξιολόγηση με βάση την παρούσα προκήρυξη της 6ης ΔΥΠε. Θεωρούνται ότι έχουν κριθεί!
Έβηξε… κανείς;