ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ
Διεύθυνση Γραμματείας: E.K.A, Γ΄ Σεπτεμβρίου 48Β. Τηλ.: 2265023590, 2102409015, 2273023443.
Φαξ: 2265072771, 2273023441. Κινητά: 6945833231, 6936828341, 6978741064. Email: prolipsiworkers@yahoo.gr
23/05/2011
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Στις 11 Μαΐου ψηφίστηκε στην Βουλή το Σχέδιο Νόμου για το «Θεσμικό Πλαίσιο Λειτουργίας των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων». Στο άρθρο 58 αυτού του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Παιδείας «προσαρτήθηκε» το ζήτημα των Κέντρων Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών.
Με την ψήφιση του Σχεδίου Νόμου, στην ουσία θεσμοθετείται το χρόνιο πρόβλημα των δομών, το οποίο βαπτίζεται τελικά ως η «λύση» του εαυτού του! Τα 71 Κέντρα Πρόληψης αντί να ισχυροποιηθούν θεσμικά από την Πολιτεία, αφήνονται να ψηλαφούν το καθένα χωριστά ένα αβέβαιο μέλλον, μέσα στο παρωχημένο καθεστώς της «Αστικής Εταιρείας του Αστικού Κώδικα». Το αντικείμενο εργασίας διευρύνεται και τυπικά σε κάθε είδους εξάρτηση, χωρίς ωστόσο να θεμελιώνονται έστω ανεκτές προϋποθέσεις υποστήριξης της διεύρυνσης αυτής (προσωπικό, υποδομές, εκπαιδεύσεις κλπ.). Η λειτουργία, η χρηματοδότηση, η συμμετοχή των Δήμων και Περιφερειών στις δομές, παύουν να αποτελούν μέλημα και καθήκον της Πολιτείας και εγκαταλείπονται στην «καλή θέληση» των χωρίς σαφείς αρμοδιότητες -κατά τα άλλα, όμως, «συναρμόδιων»- φορέων.
Οι εργαζόμενοι και η παροχή υπηρεσιών στις τοπικές κοινωνίες δεν εξασφαλίζονται, καθώς ο κίνδυνος να «πεθάνουν λειτουργικά» ορισμένα Κέντρα Πρόληψης και πολλά περισσότερα να «φυτοζωούν» είναι ορατός. Είναι, εξάλλου, γνωστή η έκταση της υποχρηματοδότησης των Δήμων, ενώ συγκεκριμένα για τα Κέντρα Πρόληψης οφείλονται γύρω στα 8,5 εκατομμύρια ευρώ από το Υπουργείο Εσωτερικών. Οι εργαζόμενοι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου -στην πλειοψηφία τους θύματα εργασιακής ομηρίας- αντί να βοηθηθούν από την Πολιτεία ώστε να προσφέρουν απρόσκοπτα τις υπηρεσίες τους, δια νόμου απειλούνται τώρα ότι θα χάσουν την δουλειά τους.
Διαιωνίζεται το καθεστώς των 71 ξεχωριστών εργοδοτών, ώστε ο ενιαίος και δημόσιος χαρακτήρας των 71 Κέντρων Πρόληψης, που παρέχουν τις υπηρεσίες τους ανά την Ελλάδα, όχι μόνο δεν εξασφαλίζεται, αλλά δυναμιτίζεται μετά πολλών επαίνων. Και την ίδια στιγμή, προβλέπεται ότι «Τα Κέντρα Πρόληψης […] συμβάλλουν […] στην υλοποίηση και στην επίτευξη των ιδρυτικών σκοπών του ΟΚΑΝΑ που αφορούν και στην πρόληψη των εξαρτήσεων». Η Πολιτεία απεμπολεί τις ευθύνες της για την Πρόληψη των Εξαρτήσεων, κρατώντας για τον εαυτό της απλώς έναν ρόλο «συντονιστή» όσων έχουν την «καλή θέληση», βιώνουν «ευτυχείς συγκυρίες» και εξασφαλίζουν πόρους ώστε να παρέχουν τις σχετικές υπηρεσίες.
Παρά τα όσα υποκριτικά λέγονται περί «προτεραιότητας στην Πρόληψη», δημόσιος Πυλώνας Πρόληψης εξακολουθεί να μην υπάρχει. Αντίθετα, τα Κέντρα Πρόληψης-«Αστικές Εταιρείες» από άποψη θεσμικής κατοχύρωσης υπολείπονται πολύ από τις δομές θεραπείας, υποκατάστασης και κοινωνικής επανένταξης, με όλες τις συνακόλουθες ανεπάρκειες. Συνιστούν και σήμερα, εν μέσω της μαινόμενης κοινωνικής κρίσης, ένα πειραματικό εργαστήρι εργασιακής ομηρίας, μισθολογικών ανισοτήτων (παρά όσα διατυμπανίζονται, στην πράξη δεν ίσχυσε ποτέ ενιαίο μισθολόγιο, εξαιτίας ακριβώς του σχήματος των διατηρούμενων 71 διακριτών Αστικών Εταιρειών), διαπλεκόμενων σχέσεων επιλεκτικής ευμένειας ή δυσμένειας μεταξύ Διοικήσεων Αστικών Εταιρειών και Κυβερνήσεων, μεταξύ τοπικής και κεντρικής εξουσίας, μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Τονίζουμε, τέλος, ξανά το γεγονός, ότι το άρθρο 58 του ψηφισθέντος Νομοσχεδίου «επιμελώς» παραλείπει βασικά σημεία του Πορίσματος της Ομάδας Διοίκησης Έργου (Ο.Δ.Ε.), που συστήθηκε με υπογραφή των δύο συναρμόδιων Υπουργών, ώστε να εισηγηθεί λύση στο θεσμικό πρόβλημα των Κέντρων Πρόληψης και στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των Υπουργείων Υγείας και Εσωτερικών, της ΚΕΔΚΕ, του ΟΚΑΝΑ και των εργαζομένων.
Στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων στην Ο.Δ.Ε., οι εργαζόμενοι, μέσω του Σωματείου μας, καταθέσαμε συγκροτημένη και λεπτομερειακή πρόταση – την μόνη, τελικά, που οδηγούσε σε επίλυση του θεσμικού προβλήματος των Κέντρων Πρόληψης, με κατοχύρωση των δομών, των εργαζομένων και των υπηρεσιών τους, συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και συνδυασμό δημιουργίας ενός ενιαίου δικτύου Πρόληψης και κάλυψης των ιδιαίτερων κοινωνικών αναγκών κατά τόπους. Παρ’ όλο που η πρόταση αυτή δεν έγινε αποδεκτή στο όνομα του Μνημονίου, ωστόσο οι εκπρόσωποί μας σεβάστηκαν την θεσμική διαδικασία και της απέδωσαν περιεχόμενο, αγωνιζόμενοι για κατάληξή της σε ένα Πόρισμα, που τελικά συνυπογράφηκε από όλους τους εκπροσώπους των συναρμόδιων Φορέων, πριν ένα μήνα περίπου. Ωστόσο, κάθε προβλεπόμενη διαδικασία σχετικά με την πορεία του Πορίσματος αυτού ως τον νομοθέτη καταστρατηγήθηκε, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αναφορές για αυτό στην Βουλή, χωρίς ωστόσο οι Βουλευτές να ξέρουν το περιεχόμενό του! Από την άλλη, στο άρθρο 58 του ψηφισθέντος Νομοσχεδίου, δεν εισήχθηκαν ζωτικής σημασίας ρήτρες, που έχουν αποτυπωθεί εγγράφως στο Πόρισμα. Σημειώνουμε τις πιο σημαντικές από αυτές:
- Η πρόβλεψη πάγιας και διαρκούς χρηματοδότησης των Κέντρων Πρόληψης από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
- Ο καθορισμός ελαχίστου ποσού χρηματοδότησης από τα δύο συναρμόδια Υπουργεία (Υγείας και Εσωτερικών).
- Στην πιθανότατη, πλέον, περίπτωση διάλυσης Κέντρου Πρόληψης (λ.χ. λόγω υποχρηματοδότησης), η πρόβλεψη πρόνοιας για μεταφορά ολόκληρου του προσωπικού σε όμορες δομές (δηλαδή σε γειτονικό Κέντρο Πρόληψης ή σε δομή των Ο.Τ.Α. ή στον Ο.ΚΑ.ΝΑ.) για να συνεχίσει το έργο του υπό νέα «ομπρέλα» στην ίδια περιοχή.
- Η αναφορά στην Πενταετή Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ Υπουργείου Υγείας, Υπουργείου Εσωτερικών, ΚΕΔΚΕ, ΟΚΑΝΑ, ΕΕΤΑΑ (έναρξη και λήξη, χρονικά διαστήματα καταβολής χρηματοδότησης, ανάπτυξη νέων Κέντρων Πρόληψης κλπ.). Ενδεικτικό της σημασίας μιας τέτοιας «παράλειψης» είναι το γεγονός ότι η Κοινή Υπουργική Απόφαση του περασμένου Απρίλη αναφορικά με τους Κ.Α.Π. του 2010, επιβεβαιώνει ότι το Υπουργείο Εσωτερικών δεν θα καταβάλλει τις οφειλές του προς τα Κέντρα Πρόληψης για το έτος 2010 (ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ, περίπου). Έχουμε άδικο να καταγγέλλουμε στάση πληρωμών «και με τον νόμο»;
- Η αναφορά στις Προγραμματικές Συμβάσεις μεταξύ ΟΚΑΝΑ και Αστικών Εταιρειών.
- Η πρόβλεψη για συλλογική σύμβαση εργασίας και κατ’ επέκταση για την σύνταξη ενιαίου εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας των δομών και την εφαρμογή ενιαίου μισθολογίου των εργαζομένων. Αντιθέτως και αντιστρόφως, αυτά και μια σειρά άλλων μεγάλης σημασίας ζητήματα, που αφορούν στους όρους και τους τρόπους οργάνωσης, διοίκησης και λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης, την επιστημονική παρακολούθηση και εποπτεία, τις αρμοδιότητες, την κατάρτιση και εκπαίδευση του προσωπικού, τον τρόπο άσκησης οικονομικού-διαχειριστικού ελέγχου, την διαδικασία αξιολόγησης και πιστοποίησης της λειτουργίας και του επιτελούμενου έργου, καθώς και όλα όσα προκύπτουν από τα παραπάνω: παραπέμπονται σε Ενιαίο Κανονισμό Λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης, ο οποίος μάλιστα και θα δημιουργηθεί στο μέλλον, με Κοινή Υπουργική Απόφαση Εσωτερικών και Υγείας και «μετά από πρόταση του Δ.Σ. του ΟΚΑΝΑ»… Με λίγα λόγια, ο Νόμος σχεδόν αναγορεύει τους εκάστοτε Πρόεδρο και Δ.Σ. του ΟΚΑΝΑ σε «τζάμπα» ηγεμόνες των Κέντρων Πρόληψης, αφού και όλη την εξουσία συγκεντρώνουν και δεν ορίζονται ως εργοδότες μας. Έτσι, η εκάστοτε Διοίκηση Ο.ΚΑ.ΝΑ. θα «προτείνει», ελέγχοντας την όποια χρηματοδότηση, οι εκάστοτε Διοικήσεις των Αστικών Εταιρειών θα κάνουν τις προσλήψεις και οι εργαζόμενοι θα τρέχουν προς αναζήτηση πόρων.
Με δεδομένες τις επικίνδυνες εκπτώσεις του νομοθετήματος και… «θεσμοθετημένες», πλέον, τις αιτίες της πάλης μας για την βιωσιμότητα των δομών και των υπηρεσιών μας, δηλώνουμε ευθέως ότι οποιαδήποτε διαδικασία σύνταξης Εσωτερικού Κανονισμού χωρίς προηγούμενο διάλογο με τα αρμόδια όργανα του Σωματείου, αλλά και ενδεχόμενος προσχηματικός διάλογος -πικρή γεύση του οποίου μάς έδωσε η τύχη του Πορίσματος της Ο.Δ.Ε.- θα μας βρει στις επάλξεις του αγώνα. Εκεί όπου, σε συντονισμό με άλλα Σωματεία εργαζομένων του χώρου της Αντιμετώπισης των Εξαρτήσεων, της Υγείας, της Εκπαίδευσης, βρισκόμαστε προκειμένου να καταργηθεί το «βάρβαρο μνημόνιο», να ανατραπούν οι πολιτικές που το εκφράζουν και να βγει η κοινωνία από την έσχατη φτώχεια, εξαθλίωση και εξάρτηση.
Στο πλαίσιο αυτό και εν όψει της Παγκόσμιας Ημέρας κατά των Ναρκωτικών (26/06/2011), οι εργαζόμενες και εργαζόμενοι στα Κέντρα Πρόληψης θα πραγματοποιήσουμε 24ωρη Απεργία στις 24/6/2011 και άλλων μορφών συμβολικές κινήσεις διαμαρτυρίας.
Το Δ.Σ. του Σωματείου