Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Ένωση Ιατρών Νοσοκομείων Ηπείρου :Η "αναδιάρθωση" των νοσοκομείων οδηγεί στη συρρίκνωση του Δημόσιου και στην ανάπτυξη του Ιδιωτικού κερδοσκοπικού τομέα Υγείας


Ιωάννινα, 10/5/2011
Το ΔΣ της ΕΙΝΗ συζήτησε διεξοδικά το θέμα των «συγχωνεύσεων» των νοσοκομείων που προετοιμάζει η Κυβέρνηση, αλλά και τις ανάγκες που έχει η περιοχή μας στην παροχή ολοκληρωμένων και ποιοτικών υπηρεσιών υγείας.
Με βάση τις αρχικές εισηγήσεις του ΔΣ πραγματοποιήθηκαν συνελεύσεις γιατρών στα περισσότερα νοσοκομεία της ευθύνης μας, ενώ προγραμματίζονται άμεσα και στα υπόλοιπα που δεν πραγματοποιήθηκαν.

Α. Παρατηρήσεις στη μελέτη και τις θέσεις του ΥΥΚΑ
Το «σχέδιο αναδιάρθρωσης των νοσοκομείων» του ΥΥΚΑ σαφώς κινείται στην εφαρμοζόμενη πολιτική του «μνημονίου».
Όπως αναφέρεται στην ανάλυση της κατάστασης των νοσοκομείων (τη βαθμολόγησή τους με βάση κριτήρια) , την εμπειρία από τις συγχωνεύσεις σε άλλες χώρες κλπ επανειλημμένα τονίζεται ότι δεν υπάρχουν σαφή επιστημονικά κριτήρια!
Χαρακτηριστικά, τα νοσοκομεία της περιφέρειάς μας, άλλοτε τα κρίνει με το σύνολο της 6ης ΥΠΕ και άλλοτε με τη 12η κατά ΕΚΑΒ περιφέρεια (Ήπειρο, Λευκάδα, Κέρκυρα). Ετσι, το ΠΓΝΙ πχ, που αναφέρεται ως το νοσοκομείο που έχει τη μεγαλύτερη πανελλαδικά προσέλευση ασθενών εκτός των κατοίκων της περιοχής που καλύπτει, βαθμολογείται με 0 (στο ΜΟ) στη συγκέντρωση πληθυσμού με βάση το πληθυσμό της 12ης Περιφέρειας.
Η χρησιμοποίηση ψευδών στοιχείων εκ μέρους των «σοφών» που δήθεν καταγράφει ο «υγειονομικός χάρτης» είναι απαράδεκτη και εντάσσεται στην επικοινωνιακή προσπάθεια του Υπουργείου να στοχοποιήσει τους γιατρούς ως υπεύθυνους για την σημερινή απαράδεκτη κατάσταση των νοσοκομείων. Χαρακτηριστικό αυτής της προσπάθειας είναι ότι υπολογίζουν την αναλογία γιατρών ανά νοσοκομειακή κλίνη προσμετρώντας τους ειδικευόμενους, αγροτικούς και γιατρούς των ΚΥ!
Εκεί που η μελέτη χαρακτηρίζεται από σαφήνεια είναι ο στόχος μείωσης των δαπανών υγείας κατά 4.5.δις τη τριετία 2010-2012. Στο σημείο αυτό αναφέρεται χαρακτηριστικά:
· ότι η φαρμακευτική και η δαπάνη προμηθειών υπολογίζεται ότι μπορεί να μειώσει κατά τα έτη 2010 και 11 κατά 630 εκ Ε τις δαπάνες,
· ότι η συγχώνευση διοικήσεων μπορεί να επιφέρει και αύξηση των δαπανών από την ανάγκη πρόσληψης εξειδικευμένων οικονομικών στελεχών στις μονάδες που συγχωνεύονται,
· ότι 70 εκ. κατ’ έτος μπορούν να εξοικονομηθούν από τη μείωση κατά 6500 των γιατρών ΕΣΥ που συνταξιοδοτούνται στην επόμενη 5ετία,
· μεγάλη οικονομία μπορεί να γίνει από την αλλαγή της αμοιβής της εφημερίας σε επίδομα και την απόλυση προσωπικού (η αναδιάρθρωση των νοσοκομείων μπορεί να συμβάλλει στη συγκράτηση των δαπανών. Με τους περιορισμούς, όμως, που θέτουν οι Αρχές της Μελέτης μας, όπως η διατήρηση των θέσεων εργασίας δεν φαίνεται ότι μόνη της μπορεί να επιτύχει το στόχο που είναι η εξοικονόμηση 2% του ΑΕΠ, ή περίπου 4.5 δις € μεταξύ 2010 και 2012).

Με βάση τα παραπάνω, αλλά και τις επιλεγμένες διαρροές των «σοφών» προς τα ΜΜΕ περί ενοικίασης των δημόσιων δομών υγείας σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες ο κυβερνητικός «μονόδρομος» οδηγεί τα επόμενα χρόνια στη σημαντική συρρίκνωση του δημόσιου τομέα και την παράδοση της υγείας στο ιδιωτικό κερδοσκοπικό κεφάλαιο.
Η αγωνία του κ.Λοβέρδου για τον κίνδυνο να κλείσει το 40% των νοσοκομείων από το 2012 είναι αποκαλυπτική για τους στόχους της Κυβέρνησης, όσο και λαϊκίστικη καθιστώντας δήθεν υπεύθυνους τους γιατρούς που δεν μετατρέπονται σε εισπρακτικό μηχανισμό και όχι τη τεράστια περικοπή της κρατικής χρηματοδότησης των νοσοκομείων.

Β. Η κατάσταση στην περιοχή μας
Η απόλυση του Διοικητή του ΠΓΝΙ επειδή ανέφερε την απαγορευμένη λέξη «έλλειψη υλικών», δεν καταφέρνει να κρύψει την οικτρή και επικίνδυνη για τους ασθενείς πολλές φορές κατάσταση που βρίσκονται τα νοσοκομεία, τις δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζουμε στην άσκηση της επιστήμης μας και το ξεζούμισμα των εργαζομένων στην υγεία λόγω της υποχρηματοδότησής τους.
· το ΠΓΝΙ δεν μπορεί να πραγματοποιήσει γενικές αίματος ή ότι χειρουργεία αναβάλλονται λόγω της έλλειψης υλικών.
· ανοίγει το ιδιωτικό κέντρο αποκατάστασης, μετά από τη συνεχιζόμενη λόγω έλλειψης προσωπικού υπολειτουργία του ΦΙΑ.
· ελλείψεις ιατρικού προσωπικού στη ΜΕΘ του Χατζηκώστα, στο Αναισθησιολογικό και τη Παθολογική της Πρέβεζας, στις ΜΤΝ και τα Ακτινολογικά των νομαρχιακών νοσοκομείων, την οικτρή υποστελέχωση των Νοσ/μείων Λευκάδας και Φιλιατών.
· έλλειψη νοσηλευτικού και παραϊατρικού προσωπικού σε όλα τα νοσοκομεία.
· στάση πληρωμών στις πρόσθετες εφημερίες των γιατρών και τις υπερωρίες του λοιπού προσωπικού, μη ασφαλή προγράμματα εφημέρευσης στα νομαρχιακά κυρίως νοσοκομεία.
Δεν καταφέρνει να κρύψει το ότι τη στιγμή που προγραμματίζει τις συγχωνεύσεις κλινικών και νοσοκομείων ιδρύει δεύτερη καρδιολογική πανεπιστημιακή κλινική στο ΠΓΝΙ (ΦΕΚ 137/ 9-2-2011).
Την ίδια στιγμή, και με δεδομένη την ουσιαστική απαγόρευση νέων προσλήψεων, ανακοινώνεται η κτιριακή επέκταση του ΓΝ – ΚΥ Φιλιατών (να σημειωθεί ότι το νοσοκομείο δεν έχει άμεση πρόσβαση στην Εγνατία οδό!) , του ΚΥ Ηγουμενίτσας, το 4ο κτίριο του Παν/κού Νοσοκ. Ιωαννίνων, το νέο νοσοκομείο Λευκάδας, ενώ εκκρεμούν οι διαδικασίες ένταξης στα ΕΣΠΑ του νέου νοσοκομείου Πρέβεζας και η επέκταση του ΓΝ Άρτας.

Δεν είμαστε γενικά αντίθετοι στις νέες υποδομές των νοσοκομείων που προγραμματίζονται.
Ειδικότερα, θεωρούμε ότι το νέο νοσοκομείο Πρέβεζας είναι σε προτεραιότητα λόγω της ακαταλληλότητας του παλαιού νοσοκομείου και της περιοχής που καλύπτει.
Οι νέες όμως υποδομές σύμφωνα με τη διακηρυγμένη κυβερνητική πολιτική δεν θα είναι δυνατό να στελεχωθούν από το δημόσιο σύστημα υγείας. Άρα, θα είναι ένα λαμπρό παράδειγμα «αξιοποίησης» της δημόσιας περιουσίας από τον ιδιωτικό τομέα, όχι μόνο των κτιρίων, αλλά και των ίδιων των ασθενών.

Γ. Οι θέσεις μας
Η θέση μας καθορίζεται από τον κεντρικό στόχο που παλεύει το νοσοκομειακό ιατρικό κίνημα: Δημόσιο, δωρεάν, υψηλής ποιότητας, καθολικό σύστημα υγείας.
Η θέση μας κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση της πολιτικής της Κυβέρνησης –ΕΕ- ΔΝΤ, που εκποιεί τα δημόσια αγαθά προς όφελος των «αγορών», των τοκογλύφων δανειστών και του κεφαλαίου.
Δεν συμμετέχουμε, λοιπόν, σε κανένα προαποφασισμένο «διάλογο» ή υποκριτική «ανοικτή διαβούλευση» με προτάσεις που διευκολύνουν και δικαιώνουν την πολιτική ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της δημόσιας υγείας.
Συστρατευόμαστε με όλη τη κοινωνία, που σήμερα δοκιμάζεται, και θα παλέψουμε για ένα δημόσιο σύστημα υγείας, που στη περιοχή μας ειδικότερα θα εξασφαλίζει:
· ολοκληρωμένο δημόσιο σύστημα ΠΦΥ με την ανάπτυξη ΚΥ αστικού τύπου, την στελέχωση των αγροτικών ΚΥ, Περιφερειακών ιατρείων κλπ, την καθιέρωση του θεσμού του οικογενειακού γιατρού και της ομάδας υγείας. Στόχος μας, η απαλλαγή των νοσοκομείων από το βάρος του συνόλου της ΠΦΥ
· ανάπτυξη αυτοτελών τμημάτων ΤΕΠ στα αστικά κέντρα
· ανάπτυξη των δομών και ειδικοτήτων που λείπουν από την περιοχή μας: παιδοχειρουργική και αγγειοχειρουργική κλινική στα Ιωάννινα, ανάπτυξη των υπαρχόντων ΜΕΘ και δημιουργία ΜΕΘ Παίδων και ΜΑΦ κλπ
· άμεση κάλυψη των κενών στα νοσοκομεία τόσο σε ιατρικό, όσο και σε νοσηλευτικό κλπ προσωπικό.
Οσον αφορά τη λειτουργία των νοσοκομείων:
· σύστημα προμήθειας των νοσοκομείων, σύμφωνα με τις κατατεθειμένες προτάσεις της ΟΕΝΓΕ, για τη πάταξη της υπερτιμολόγησης, τη δημιουργία κρατικής αλυσίδας παραγωγής, προμήθειας, αποθήκευσης και διανομής του φαρμακευτικού και υγειονομικού υλικού.
· Εκδημοκρατισμό και έλεγχο της λειτουργίας των τμημάτων και κλινικών, με την κατάργηση του ισόβιου συντονιστή διευθυντή και την θέσπιση της θητείας, όπως προβλέπει η κλαδική συμφωνία του 2009.
· Τήρηση της προτεραιότητας στην εισαγωγή των ασθενών και τον προγραμματισμό των τακτικών χειρουργικών επεμβάσεων, με την κατανομή των χειρουργικών αιθουσών σε όλους τους γιατρούς του χειρουργικού τομέα και όχι στους συντονιστές διευθυντές κάθε
κλινικής.
· Λειτουργία σε παρατεταμένο ωράριο των υποδομών υψηλής τεχνολογίας(απεικονιστικά κλπ) και των χειρουργείων στα μεγάλα νοσοκομεία, με μόνιμο προσωπικό και προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των νοσηλευόμενων ασθενών.
· Τη θεσμική λύση των σχέσεων γιατρών ΕΣΥ και πανεπιστημιακών με βάση το τρίπτυχο:
πλήρης και αποκλειστική απασχόληση όλων όσων εργάζονται στο νοσοκομείο, στελέχωση των παν/κών κλινικών αποκλειστικά από παν/κούς γιατρούς, 
κλαδική σύμβαση παν/κών γιατρών και ΥΥΚΑ που θα αφορά τις αμοιβές τους, τις εργασιακές υποχρεώσεις και δικαιώματα, την πειθαρχική διαδικασία σύμφωνα με όσα ισχύουν και για τους γιατρούς ΕΣΥ.
 
Ιδιαίτερη σημασία έχει η εκπαίδευση των ειδικευόμενων και η «παραγωγή» νέων γιατρών.
Απορρίπτουμε την «πρόταση» για εξετάσεις πριν την έναρξη ειδικότητας, ιδιαίτερα σήμερα που σταδιακά μειώνεται η αναμονή που κορυφώθηκε την περίοδο που πολλοί στρεφόντουσαν γιά ιατρικές σπουδές σε χώρες του εξωτερικού. Η επιμονή στις εξετάσεις εξυπηρετεί τα σχέδια ημετέρων να «διαλέγουν» τους ειδικευόμενους του τμήματός τους.
Ανησυχούμε για τη μείωση του αριθμού των ειδικευομένων που προετοιμάζεται, όπως πληροφορούμαστε, με τη λειτουργία «άτυπης» επιτροπής για θέματα ειδικότητας στην περιοχή της Ηπείρου, κατά το (αποκηρυγμένο) σχέδιο νόμου της επιτροπής εκπαίδευσης του ΚΕΣΥ.
Αντίθετα, διεκδικούμε νέα σύγχρονα, ενιαία πανελλαδικά, εκπαιδευτικά προγράμματα ειδικότητας.
Απαλλαγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας από κάθε δραστηριότητα φαρμακευτικών κλπ εταιρειών.
Εκπαίδευση των ειδικευόμενων σε στελεχωμένες και καλά λειτουργούσες κλινικές και τμήματα.
Αξιολόγηση των ειδικευόμενων κατά τη διάρκεια της ειδικότητάς τους από τους εντεταλμένους εκπαιδευτές τους και μείωση του ρόλου των τελικών εξετάσεων στην αξιολόγησή τους για λήψη
ειδικότητας.
Είμαστε αντίθετοι στη δημιουργία των λεγόμενων ιατρικών εταιρειών που θα είναι υπεύθυνες για τα θέματα ειδίκευσης και απονομής των τίτλων ειδικότητας, και που απαρτίζονται από «ημετέρους».
Είμαστε, φυσικά κατηγορηματικά αντίθετοι στις «σκέψεις» για υπαγωγή της ευθύνης της ειδικότητας στις Ιατρικές σχολές, που θα σημάνει τη διακοπή μισθοδοσίας των ειδικευόμενων, αλλά και την αφαίρεση της δυνατότητάς τους να συμμετέχουν ενεργά, ως ιατροί με κατοχυρωμένη την επαγγελματική τους ιδιότητα, στην εφαρμοσμένη ιατρική.

Εφ’ όσον υλοποιηθούν τα παραπάνω, θα μπορεί να συζητηθεί το θέμα της χωροταξικής κλπ κατανομής των νοσηλευτικών μονάδων, ώστε να εξυπηρετούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι πολίτες.
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος                               Η Γ. Γραμματέας
Π. Νικολόπουλος                         Μ. Κιτσανού