Δόθηκε στη δημοσιότητα το τροποποιημένο το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Διαρθρωτικές αλλαγές στο σύστημα υγείας και άλλες διατάξεις»με αρκετά πρόσθετα άρθρα , όπως άρθρο για τον εθελοντισμό κ.ά.
Κατ αρχή κάνουμε μια γενική διαπίστωση : και το νέο νομοσχέδιο κινείται στην ίδια ρότα που κινούνταν και το προσχέδιο.
Γι αυτό σε γενικές γραμμές ισχύουν όσα είχαμε αναφέρει σε προηγούμενα δημοσιεύματα(κλικ εδώ, εδώ κι εδώ).
Στο νέο νομοσχέδιο έχουν επέλθει αλλαγές που κάποιες από αυτές θα σχολιάσουμε ευθύς αμέσως.
Η πρώτη αλλαγή σε σχέση με το προσχέδιο που γίνεται αμέσως αντιληπτή είναι ότι ο υπό σύσταση Εθνικός (πλέον!) Οργανισμός Παροχών Υγείας (Ο.Π.Υ) θα συνεποπτεύεται τόσο από το Υπουργείο Υγείας όσο και από το Υπουργείο Εργασίας! Το προσχέδιο προέβλεπε την εποπτεία μόνο του Υπουργείου Υγείας.
Μάλιστα το Υπουργείο Εργασίας δεν θα έχει διακοσμητική παρουσία καθώς θα ασκεί εποπτεία στα θέματα που αφορούν την έκταση των παροχών υγείας, την οικονομική διαχείριση, τον έλεγχο και τη χρηματοδότηση του Ο.Π.Υ. καθώς και στα θέματα λειτουργίας και προσωπικού αυτού!
Εδώ προφανώς η ηγεσία και η γραφειοκρατία του Υπουργείου Υγείας συνάντησαν την πλήρη αντίσταση της πολιτικής ηγεσίας και γραφειοκρατίας του Υπουργείου Εργασίας , καθώς από τη δεύτερη έφευγαν σημαντικές και μεγάλης κλίμακας αρμοδιότητες , πέρα από τις αυτές καθαυτές υπηρεσίες υγείας, με όλα τα συνεπακόλουθα…Φαντάζομαι ότι είμαστε κατανοητοί έ;
Έτσι το υπουργείο υγείας κάτω από την πίεση αυτή ανέκρουσε πρύμναν.
Μια δεύτερη αλλαγή είναι ότι στον υπό σύσταση οργανισμό (Ο.Π.Υ.) δεν εντάσσονται τελικά , σε πρώτη φάση, τα Κέντρα Υγείας και οι Αγροτικοί Ιατροί.
Και εδώ έχουμε μια «ανασύνταξη» του Υπουργείου Υγείας, καθώς ήδη από καιρό αποτελούσε πονοκέφαλο για τα στελέχη των δυο υπουργείων (Εργασίας και Υγείας) η διαφορετικότητα των εργασιακών σχέσεων των γιατρών(κλικ εδώ) δηλαδή το γεγονός ότι στον Ο.Π.Υ., όπως τον προέβλεπε το προσχέδιο, οι γιατροί του ΙΚΑ και των άλλων ταμείων θα διατηρούσαν τα ιδιωτικά ιατρεία τους, ενώ οι γιατροί του ΕΣΥ(Κέντρα Υγείας) και οι αγροτικοί γιατροί θα συνέχιζαν να είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Αυτό πέρα από τα άλλα προβλήματα που θα δημιουργούσε, θα συναντούσε και αντιδράσεις μέσα από το χώρο του ιατρικού σώματος.Κρίθηκε λοιπόν προτιμητέο από υπουργείο να βγάλει τα κέντρα υγείας και τους αγροτικούς γιατρούς από τον ΟΠΥ.
Όμως…
Όμως κρίνουμε ότι ο τελικός στόχος, η ενιαιοποίηση όλων των φορέων παροχής πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (Δημοσίων, Ιδιωτικών, ΟΤΑ, κλπ)) υπό ένα οργανισμό εξακολουθεί να είναι στους τελικούς στόχους του Υπουργείου Υγείας.
Μάλλον θα επιλεγεί σε δεύτερη φάση. Όπως επίσης και η βαθμιαία ένταξη των φορέων παροχής δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας ( δημόσιων και ιδιωτικών) σε ένα άλλο οργανισμό με απώτερο τελικό στόχο τη συνένωση των δυο οργανισμών (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ) σε έναν , που δεν θα έχει καμιά σχέση βέβαια με το παλιό αλλά και σημερινό ΕΣΥ.
Προς επίρρωση των ανωτέρω:
Στους σκοπούς του ΟΠΥ όπως αυτοί αναφέρονται στο νέο τροποποιηθέν σχέδιο νόμου εντάσσεται και :
…δ. Η συνεργασία των Κέντρων Υγείας, των ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου (αγροτικοί ιατροί) του ΕΣΥ, των μονάδων πρωτοβάθμιας υγείας των ΟΤΑ και άλλων οργανισμών ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ που μαζί με τις μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας του Ο.Π.Υ. και τους συμβεβλημένους ιατρούς του συνιστούν το δίκτυο πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και η οποία θα γίνεται με βάση όρους που καθορίζονται με απόφαση του Συμβουλίου Συντονισμού του άρθρου 31 του Ν. 3863/2010.
Μια άλλη σημαντική αλλαγή είναι ότι καθορίζονται οι πόροι του υπό σύσταση Εθνικού Ο.Π.Υ.
Όπου βέβαια,ανάμεσα στα άλλα, διαπιστώνουμε ότι ένα ακόμη χαράτσι μπαίνει στους ασφαλισμένους συνταξιούχους του Δημοσίου αλλά και άλλων οργανισμών
Συγκεκριμένα το νομοσχέδιο αναφέρει:
… γ. Η προβλεπόμενη εισφορά συνταξιούχων που ανέρχεται σε ποσοστό 4%. Η εισφορά 2,55% των συνταξιούχων του δημοσίου αυξάνεται από 1-1-2012 κατά 0,70% και από 1-1-2013 κατά 0,75% και διαμορφώνεται τελικά σε 4%. Στις περιπτώσεις ασφαλιστικών οργανισμών που η εν λόγω εισφορά είναι μικρότερη από το παραπάνω τελικό ποσοστό, αυτή από 1-1-2011 διαμορφώνεται στο 4%.
Ενώ αφήνεται και ανοικτό το πεδίο και για τζογάρισμα των διαθέσιμων κεφαλαίων και αποθεματικών του ΟΠΥ στο χρηματιστήριο.
Φυσικά και είναι γνωστό το τι συνέβη στα ασφαλιστικά ταμεία με το χρηματιστηρικό τζόγο!
ΥΓ: Εκείνη τη λάθος αναφορά νόμου στο άρθρο 75 του νέου σχεδίου νόμου ακόμα δεν την αντελήφθησαν οι γραφειοκράτες του Υπουργείου Υγείας;