του Ανέστη Ι. Παπαδοπούλου, γενικού χειρουργού του Γ.Ν. -Κ.Υ. Κρεστένων
Πρόσφατα (3-2-2010) επανήλθε στο προσκήνιο η πρόταση της συγχώνευσης των Νοσοκομείων του Νομού από τον Διοικητή του Γ. Ν. Ν. Πύργου κ. Δ. Τριβιζά .
Ας κοιτάξουμε το ιστορικό και το υπόβαθρο της πρότασης αυτής, από όσες πλευρές μπορούμε, για να προσπαθήσουμε να την αναλύσουμε.
Η πρόταση αυτή, δυστυχώς, βγήκε στο προσκήνιο αρχικά, εμμέσως πλην σαφώς από το (τότε) Διοικητικό Συμβούλιο του Ιατρικού Συλλόγου Πύργου – Ολυμπίας (25-4-2006, βλέπε επίσης εφημερίδα Πρώτη 25-11-2007 ). Η πρόταση συμπεριελάμβανε το Νοσοκομείο της Αμαλιάδας και των Κρεστένων. Η πρόταση αυτή δεν βασιζόταν σε κάποια επιστημονική ανάλυση που θα την τεκμηρίωνε. Δεν γινόταν αναφορά σε κανένα αντικειμενικό παράγοντα (π.χ. την σχέση νοσοκομειακών κλινών προς τον πληθυσμό του νομού, το οδικό δίκτυο, την ηλικιακή κατανομή, την νοσηρότητα του πληθυσμού κλπ). Απλά αποτελούσε ένα κείμενο μίας σελίδας με το μόνο επιχείρημα ότι «…η Πολιτεία δεν θα μπορέσει να ενισχύσει και χρηματοδοτήσει όπως οι σημερινές ανάγκες επιβάλλουν την σύγχρονη λειτουργία τριών νοσοκομείων στον ίδιο νομό…». Η μόνη χρησιμότητα που θα είχε αυτή η πρόταση, ήταν να προσφέρει στον όποιο πολιτειακό παράγοντα επιδίωκε τον περιορισμό των δαπανών για την υγεία, το άλλοθι ότι ένας θεσμικός φορέας έχει κάνει μία τέτοια πρόταση.
Η πρόταση αυτή παρουσιάσθηκε σαν πρόταση του Ιατρικού Συλλόγου Πύργου – Ολυμπίας και όχι σαν απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου του. Οι γιατροί του Γ.Ν. – Κ.Υ. Κρεστένων, που γνωρίζουν τα πρόβλημα της περιοχής και ανήκουν στον Ιατρικό Σύλλογο Πύργου – Ολυμπίας κανέναν δεν είχαν εξουσιοδοτήσει να εκφράσει μια τέτοια άποψη. Επιπλέον ήταν τελείως αντιδεοντολογικό, προκλητικό και ακαλαίσθητο το ότι δεν ερωτήθηκε καν ο Ιατρικός Σύλλογος Αμαλιάδας. Η πρόταση αυτή δημιουργούσε την εντύπωση, ότι υπήρχε η αντίληψη, πως οι πέραν του Πύργου γιατροί δεν έχουν το δικαίωμα γνώμης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Δ.Σ. του Ιατρικού Συλλόγου Πύργου – Ολυμπίας εκπροσωπούντο παρατάξεις που επρόσκειντο στα δύο μεγαλύτερα κόμματα, και ότι επίσημος νομαρχιακός κομματικός φορέας δεν πήρε ανοικτά και ξεκάθαρα θέση.
Σήμερα στο στόχαστρο βρίσκεται το Γ.Ν. -Κ.Υ. Κρεστένων ενώ για το Ν. Αμαλιάδας επιφυλάσσεται επί του παρόντος «συμπληρωματικός» ρόλος.
*****
Η πρώτη «σοβαρή» απόπειρα de facto υλοποίησης του σχεδίου ξεκίνησε με τις, κατ’ όνομα παρασκηνιακές, ενέργειες δύο ιατρικών στελεχών του Γ.Ν. - Κ.Υ. Κρεστένων (που είναι εύλογο να σκεφθεί κανείς, διέθεταν πολιτική κάλυψη). Τα γεγονότα έχουν καταγγελθεί σε όργανα και τύπο, είναι γνωστά στους πάντες: έγινε σχηματισμός λίστας του προσωπικού και δόθηκαν «συμβουλές» σε εργαζομένους να ζητήσουν «αυτοβούλως» απόσπαση στο Γ.Ν.Ν. Πύργου, προκειμένου να αποφύγουν «απόσπαση στην …Ζάκυνθο».
Αξιοπρόσεκτο είναι, ότι τα γεγονότα αυτά έλαβαν χώρα τον Οκτώβριο του 2007, δηλαδή αμέσως μετά τις εφιαλτικές πυρκαγιές του Αυγούστου.
Οι ενέργειες αυτές προκάλεσαν τις γνωστές κινητοποιήσεις στις οποίες πρωτοστάτησε ο Σύλλογος Εργαζομένων του Γ.Ν. - Κ.Υ. Κρεστένων που συμπαρέσυρε και άλλους φορείς, με αποτέλεσμα την αντικατάσταση του τότε Διοικητή και την προσωρινή (όπως διαφαίνεται) διάσωση του Νοσοκομείου.
*****
Το θέμα άρχισε να επανεμφανίζεται τελευταία, κυρίως έμμεσα, με διάφορες αφορμές (όπως για παράδειγμα τον ανεπαρκέστατο αριθμό Παθολόγων του Γ.Ν.Ν. Πύργου), τόσο στον νομαρχιακό τύπο όσο και στην τοπική τηλεόραση. Κωμικοτραγικό είναι ότι στο πάνελ της εκπομπής «Χωρίς Ενδοιασμούς», παρουσιάσθηκε αθεόφοβη «εκπρόσωπος» των γιατρών του Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων, η οποία ουδέποτε εκλέχθηκε !!!``
Επίσης συνέβη το «γεωγραφικό παράδοξο» να υπαχθεί το Κ.Υ. Ζαχάρως στο Γ.Ν.Ν. Πύργου. Αυτό είχε σαν συνέπεια οκτώ αγροτικοί γιατροί της περιοχής να υπαχθούν από το Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων στο Γ.Ν.Ν. Πύργου με τις ανάλογες συνέπειες.
Πριν λίγες μέρες, μετακινήθηκαν δύο από τους παθολόγους του Γ.Ν.-ΚΥ Κρεστένων στο Γ.Ν.Ν. Πύργου για εφημερίες, με την αυτονόητη αποδυνάμωση του Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων. Την 23-2-2010 έφτασε έγγραφο της ΔΥΠΕ με το ερώτημα δυνατότητας μετακίνησης του (μοναδικού) καρδιολόγου του Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων στην Ζάκυνθο! Τι άλλο θα επακολουθήσει;
*****
Από τις κινητοποιήσεις των κατοίκων του 2007 έχει περάσει αρκετός καιρός. Μέσα στο σώμα των γιατρών του ΕΣΥ έχουν συντελεσθεί σημαντικές αλλαγές. Η σημαντικότερη είναι ότι μέσα στο σώμα των γιατρών του ΕΣΥ δημιουργήθηκε ένα κίνημα όσων θέλουν να ζουν από την δουλειά τους και όχι από τις μίζες και το φακελάκι. Μέσα από πολλές δυσκολίες και συγκρούσεις επιτεύχθηκε να συνδεθούν οι διεκδικήσεις των γιατρών με αυτές της κοινωνίας.
Η πιο ορατή κατάκτηση ήταν η υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με την οποία το κράτος «μας», που μέσω του τότε υπουργού κ. Αβραμόπουλου, δεσμεύθηκε ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο του2009 θα γινόταν 2.000 προσλήψεις επιπλέον ειδικευμένων γιατρών και 1500 τουλάχιστον ειδικευομένων. Επιπλέον αποφασίσθηκε οι κενούμενες θέσεις να πληρούνται άμεσα, με διαδικασίες των Νοσοκομείων και χωρίς γραφειοκρατία (όλα αυτά βρίσκονται δημοσιευμένα στο ΦΕΚ 43 της 11-3-2009).
Επιπροσθέτως για να μην υπάρξει (μεγάλη) μικροκομματική παρέμβαση στην κατανομή των νέων θέσεων, ομάδα γιατρών δούλεψε εντατικά μαζί με υπαλλήλους του Υπουργείου. Λόγω της δουλειάς της επιτροπής αυτής υπήρξαν τα δημοσιεύματα στον τύπο του νομού ότι θα προσληφθούν στο Ν. Πύργου 14 γιατροί, στο Ν. Αμαλιάδας 14 γιατροί και στο Ν. Κρεστένων 9 γιατροί (εφημερίδα Πατρίς 14-07-2009). Δυστυχώς στα δημοσιεύματα αυτά δεν αναφερόταν ότι αυτές οι νέες θέσεις, στην ουσία, αποτελούσαν δώρο του ριζοσπαστικού κομματιού των γιατρών του ΕΣΥ προς την κοινωνία.
Ωστόσο καμία από τις δεσμεύσεις του Υπουργείου στο θέμα αυτό, παρά το ότι έγιναν νόμος του κράτους δεν υλοποιήθηκε. Τον Οκτώβριο του 2009 έγιναν εκλογές.
Η νέα μας κυβέρνηση, δήλωσε ότι σαν κράτος είμαστε δεσμευμένοι απέναντι στην κινεζική εταιρεία COSCO που αγόρασε το λιμάνι του Πειραιά λόγω της υπογραφής της προηγούμενης κυβέρνησης. Μέχρι στιγμής ωστόσο, δεν έχουμε διαπιστώσει την ίδια ευαισθησία για τα όσα γίνανε νόμος του κράτους σχετικά με τις νέες προσλήψεις γιατρών (ΦΕΚ 43 της 11-3-2009).
*****
Φαίνεται ότι για το Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων, στα μυαλά διάφορων επιφυλάσσεται ο ρόλος του «Κέντρου Υγείας». Αν δούμε λοιπόν, τι σημαίνει στην πραγματικότητα (και όχι στην ταμπέλα) Κέντρο Υγείας. Κέντρο Υγείας είναι το ίδρυμα που μπορεί να διευκρινίσει ποία περιστατικά χρειάζονται να εισαχθούν σε Νοσοκομείο και ποιά όχι. Διαθέτει δηλαδή, ειδικευμένους γιατρούς, των βασικών τουλάχιστον ειδικοτήτων, και δυνατότητες των στοιχειωδών, για την εποχή μας (2010 !), διαγνωστικών εργαστηρίων, δηλ. μικροβιολογικό και ακτινοδιαγνωστικό. Συμπερασματικά δηλαδή, για να επιτελέσει πραγματικό ρόλο πραγματικού, Κέντρου Υγείας το Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων χρειάζεται πολλαπλάσιο προσωπικό από αυτό που σήμερα έχει. Άρα κάθε μετακίνηση προσωπικού του συνεπάγεται μεγαλύτερη υποβάθμισή του.
Το τι συμβαίνει στην πράξη στην χώρα μας με τα Κέντρα Υγείας, είναι λίγο – πολύ γνωστό. Κέντρο Υγείας ονομάζεται ένα ίδρυμα στο οποίο συνήθως ασκείται συνταγογραφία, στοιχειώδης ιατρική χωρίς διαγνωστικά μέσα (ακτινολογικό – μικροβιολογικό). Κλασσικά παραδείγματα για τον νομό Ηλείας αποτελούν το Κ.Υ. Ανδρίτσαινας και το Κ.Υ. Ζαχάρως. Και φυσικά δεν είναι τα μόνα στην χώρα μας που βρίσκονται σε αυτήν την κατάσταση. Εύλογα δημιουργείται στον καθένα μας η πεποίθηση ότι όταν χτίζονται Νοσοκομεία ή Κέντρα Υγείας ή αγοράζεται τεχνολογικός εξοπλισμός, χωρίς να εξασφαλίζονται τα βασικά κονδύλια για την πρόσληψη προσωπικού, το κύριο κίνητρο είναι οι μίζες και όχι την υγεία του πληθυσμού.
Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι ένα Κέντρο Υγείας, διοικητικά υπάγετε σε κάποιο Νοσοκομείο, το οποίο μπορεί χωρίς δεύτερη κουβέντα να μετακινήσει το προσωπικό όπου κρίνει σκόπιμο.
Είναι λοιπόν ολοφάνερο ότι η μετατροπή του Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων σε Κέντρο Υγείας υπό τις σημερινές συνθήκες θα σημάνει σημαντικότατη υποβάθμιση των παροχών υγείας στον πληθυσμό.
*****
Αν ληφθούν υπ’ όψιν οι οικονομικές συνθήκες από την έκρηξη της οικονομικής κρίσης, καθώς και ότι τα μέτρα που παίρνονται πλήττουν τα φτωχά και μεσαία στρώματα (αύξηση ΦΠΑ, αυξήσεις στα καύσιμα, περικοπές μισθών), φαίνεται ότι το Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων μπορεί εύλογα να αποτελέσει θύμα «εξορθολογισμού» των δαπανών.
Αν μάλιστα ληφθεί υπ’ όψιν ότι ο πληθυσμός και οι εκπρόσωποί του, έχουν δώσει σαφή δείγματα υποτονικότητας στην υπεράσπιση του Νοσοκομείου, οι κίνδυνοι αυξάνουν. Και για να μην φανούν άδικα το παραπάνω σημειώνω: 1. κανένας φορέας δεν κινήθηκε κατά των εμπρηστών του Νοσοκομείου, που αποτελεί κοινό αγαθό και κοινή περιουσία 2. Η αλληλοϋπόβλεψη όσων, άμεσα ή έμμεσα εμπλέκονται με το νοσοκομείο, για μικροκομματικούς λόγους, δεν φάνηκε να προσπερνάται 3. Καμία ουσιαστική πίεση δεν ασκήθηκε για την πλήρη επάνδρωση των εργαστηρίων 4. Καμία ουσιαστική πίεση δεν ασκήθηκε στους υποψήφιους βουλευτές προεκλογικά, για δημόσια σαφή τοποθέτηση σε σχέση με το Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων.
*****
Σύμφωνα με τα παραπάνω νομίζω ότι όσοι εξυπηρετούνται από το Γ.Ν.-Κ.Υ. Κρεστένων, θα πρέπει:
1. Να βρίσκονται σε αυξημένη επαγρύπνηση για την διάσωση του Νοσοκομείου τους.
2. Όσοι πραγματικά αγαπάνε τον τόπο τους, ανεξάρτητα από την κομματική τους τοποθέτηση, θα πρέπει να συνεννοηθούν για το πώς μπορούν ο καθένας από την θέση του να πιέσει για την ενίσχυση του Νοσοκομείου, έτσι ώστε να υπάρξει συντονισμός.
Όλοι οι πολίτες της Ηλείας, μακριά από στενοκέφαλους τοπικισμούς, θα πρέπει:
1. Να απαιτήσουν να γίνουν οι προσλήψεις του προβλέπονται στην Συλλογική Σύμβαση των γιατρών του ΕΣΥ, που επαναλαμβάνω, είναι νόμος του κράτους ( ΦΕΚ 43 της 11-3-2009).
2. Να απαιτήσουν προσλήψεις προσωπικού ώστε από το Νομαρχιακό μας Νοσοκομείο, να είναι δυνατόν να καλύπτονται στοιχειώδεις ανάγκες όπως π.χ. η εικοσιτετράωρη λειτουργία του αξονικού μας τομογράφου, η εικοσιτετράωρη δυνατότητα διενέργειας ενδοσκοπήσεων για τις αιμορραγίες πεπτικού, η πρόσληψη γιατρών και τραυματιοφορέων στο ΕΚΑΒ, κλπ, κλπ.
Η διαίρεση των πολιτών για τοπικιστικούς και μικροκομματικούς λόγους δεν πρόκειται να βοηθήσει παρά μόνον όσους έχουν συμφέρον ασύμβατο με το συμφέρον των πολλών. Θα πρέπει, πιστεύω, να θυμηθούμε κάποιες ξεχασμένες λέξεις: ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ και ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ.