Τα ζητήματα της κατανομής της υπερωριακής απασχόλησης των εργαζομένων στα Νοσοκομεία της χώρας μας αποτελούν μια ανοικτή πληγή. Αποτελούν σημείο τριβής αλλά και συγκρούσεων .
Καθώς τα τελευταία χρόνια η ακρίβεια καλπάζει, οι μισθοί μένουν καθηλωμένοι- ενώ φέτος προβλέπεται ακόμη και να μειωθούν σε ονομαστικές τιμές- οι πρόσθετες αμοιβές των εργαζομένων στα νοσοκομεία που προέρχονται από την υπερωριακή απασχόληση , την απασχόληση τις νύχτες και τις Κυριακές και εξαιρέσιμες, αποκτούν ένα όλο και μεγαλύτερο ειδικό βάρος στις συνολικές πενιχρές απολαβές των εργαζομένων.
Δυστυχώς όμως αν και η υπάρχουσα νομοθεσία και νομολογία είναι αρκετά πλήρης και σαφής ως προς τις διαδικασίες που πρέπει να τηρούνται , αυτές σπανίως εφαρμόζονται.
Συνήθως είτε οι Διοικητές των νοσοκομείων θεωρούν ότι η κατανομή των υπερωριών είναι "αποκλειστικότητά" τους και τη χρησιμοποιούν για να "κάνουν την πολιτική τους" είτε οι Διοικητικές Υπηρεσίες των νοσοκομείων, επειδή διεκπεραιώνουν το τεχνικό μέρος της υπόθεσης, θεωρούν ότι «ο παπάς πρέπει πρώτα και …κυρίως να ευλογεί τα γένια του»!!
Οι παροικούντες γνωρίζουν περι ...τίνος αναφερόμαστε.
Τα σχετικά με τις υπερωρίες των εργαζομένων στα νοσοκομεία καθορίζονται από το άρθρο 16 του νόμου 3205 του 2003, που αφορά την υπερωριακή απασχόληση των εργαζομένων στο Δημόσιο και τα ΝΠΔΔ.
Τι λέγει αυτό το άρθρο;
1.Ότι η αμοιβή υπερωριακής απασχόλησης επιτρέπεται μόνο για αντιμετώπιση εποχικών, έκτακτων ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών
2. Ότι η έγκριση αυτής της αμοιβής πρέπει να δικαιολογείται με σαφή στοιχεία που δικαιολογούν την εργασία πέρα από το κανονικό ωράριο, να αναφέρεται ο αριθμός των υπαλλήλων που εμπλέκεται στην υπερωριακή απασχόληση, το χρονικό διάστημα και οι ώρες της υπερωριακής του απασχόλησης και όλα αυτά μέσα στα όρια των εγκεκριμένων κονδυλίων.
3. Ότι οι ώρες απογευματινής υπερωριακής απασχόλησης δεν μπορεί να υπερβαίνουν τις εξήντα (60) ανά υπάλληλο μηνιαίως.
4.Ότι η υπερωριακή εργασία κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες και κατά τις νυχτερινές ώρες επιτρέπεται ΜΟΝΟ σε υπηρεσίες που λειτουργούν όλες τις ημέρες του μήνα ή σε 12ωρη ή 24ωρη βάση
5.Ότι η υπερωριακή εργασία πέρα από την υποχρεωτική εβδομαδιαία εργασία, κατά τις νύχτες , τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες,δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δεκαέξι (16) ώρες κατά μήνα.
Τι άλλο ισχύει για τις υπερωρίες των εργαζομένων στα Νοσοκομεία;
Αυτά που αναφέρει ο νόμος 3329 του 2005 (Κεφάλαιο Β΄, άρθρο 7,παράγραφος 9 )που καθορίζει τα καθήκοντα του Αναπληρωτή Διοικητή, και ο οποίος σύμφωνα με το νόμο :
*Μεριμνά για τη σύνταξη του ετήσιου προγράμματος εφημεριών του ιατρικού προσωπικού και υπερωριών, νυχτερινών και εξαιρέσιμων του λοιπού προσωπικού και το υποβάλλει προς έγκριση στο ΔΣ...
* Εγκρίνει και τροποποιεί τα μηνιαία προγράμματα εφημεριών του ιατρικού προσωπικού και υπερωριών ,νυκτερινών και εξαιρέσιμων του λοιπού προσωπικού, μετά από εισήγηση των Διευθυντών των αντίστοιχων υπηρεσιών…
*Στα Νοσοκομεία που έχουν 399 ή λιγότερες οργανικές κλίνες , οι ανωτέρω αρμοδιότητες ασκούνται από τον Διοικητή.
«… Για την κατανομή δε των ωρών υπερωριακής εργασίας πρέπει να εκδίδεται σχετική διοικητική πράξη, η οποία, ενόψει και του σκοπού που επιτελεί ο θεσμός της υπερωριακής εργασίας, πρέπει να προηγείται χρονικώς της πραγματοποίησης της, καθόσον η εν λόγω κατανομή γίνεται για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων υπηρεσιακών αναγκών που είναι εκ των προτέρων γνωστές.
Κατά συνέπεια, δεν είναι νόμιμη η καταβολή αμοιβής για την πραγματοποίηση ορισμένων ωρών απασχόλησης πέραν του κανονικού ωραρίου στους υπαλλήλους ορισμένης υπηρεσίας., σε περίπτωση που η κατανομή τον εν λόγω ωρών στους υπαλλήλους αυτούς έγινε εκ των υστέρων (βλ. Ελ. Συν. Πράξεις Ι Τμημ. 75/2001, 88/2004 κ.α.).
Περαιτέρω, για την καθιέρωση με αμοιβή νυκτερινής, Κυριακών και εξαιρέσιμων ημερών εργασίας του προσωπικού των υπηρεσιών του Δημοσίου, των ν.π.δ.δ. και Ο.Τ.Α. πρέπει οι συγκεκριμένες υπηρεσίες, στις οποίες απασχολούνται κατά τον τρόπο αυτό οι υπάλληλοι, να λειτουργούν, βάσει νόμου, όλες τις ημέρες του μήνα ή σε δωδεκάωρη ή εικοσιτετράωρη βάση.
Για τις υπηρεσίες, όμως, που λειτουργούν σε εικοσιτετράωρη βάση, όπως τα νοσηλευτικά Ιδρύματα του ν.δ. 2592/1953, η προϋπόθεση της ύπαρξης συγκεκριμένων υπηρεσιακών αναγκών, που επιβάλλουν την καθιέρωση εργασίας κατά τις νυκτερινές ώρες τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες, πρέπει να συντρέχει και για την απασχόληση σε κάθε Τμήμα ή Διεύθυνση των Υπηρεσιών αυτών (βλ. Ελ. Συν. Πράξη Γ Τμημ. 141/2004 στη σελίδα 213 του pdf Γ.19.1.5.).»
Αυτό σημαίνει ότι κάθε υπηρεσία και κάθε τμήμα του νοσοκομείου για να μπει σε πρόγραμμα υπερωριακής απασχόλησης κατά τις νύχτες , τις Κυριακές και τις αργίες πρέπει να έχει σαφές εβδομαδιαίο και μηνιαίο πρόγραμμα 24ωρης λειτουργίας σε βάρδιες καθώς και τις Κυριακές.
Και συνεχίζει το Ελεγκτικό Συνέδριο:
«… Περαιτέρω, η εντελλόμενη με το 52/2005 χρηματικό ένταλμα δαπάνη, κατά το μέρος που αφορά καταβολή αποζημίωσης σε υπαλλήλους της Διεύθυνσης Διοικητικού του Γενικού Νοσοκομείου Κεφαλληνίας για απασχόληση τους κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες του Ιανουαρίου 2005, είναι μη νόμιμη και για το λόγο ότι η συγκεκριμένη Διεύθυνση δεν λειτουργεί όλες τις ημέρες του μήνα ή σε δωδεκάωρη ή εικοσιτετράωρη βάση, αφού δεν υποστηρίζει άμεσα το θεραπευτικό έργο που παρέχεται σε εικοσιτετράωρη βάση από το Νοσοκομείο αλλά εκτελεί έργο που παρέχεται μέσα στο κανονικό ωράριο εργασίας και το οποίο κατ' αρχήν δεν έχει έκτακτο ή επείγοντα χαρακτήρα».
Επί πλέον το Ελεγκτικό Συνέδριο στην ετήσια έκθεσή του το 2004 αναφέρει: (κλικ εδώ σελ.216 του pdf))
«Με τις 33, 34 και 35/2004 πράξεις της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό Καβάλας επεστράφησαν αθεώρητα τα 683, 685 και 688,/2004 χρηματικά εντάλματα συνολικού ποσού ευρώ 123.661,61, που εκδόθηκαν από την ΥΔΕ στον ίδιο Νομό και αφορούσαν στην καταβολή αποζημίωσης υπερωριακής εργασίας, νυχτερινών και εξαιρέσιμων, σε προσωπικό του Νοσοκομείου Καβάλας διαφόρων ειδικοτήτων, για το χρονικό διάστημα από 1.1.2004 έως 31.8.2004. Αιτιολογία της μη θεώρησης των ενταλμάτων αυτών ήταν ότι οι εντελλόμενες δαπάνες δεν ήταν νόμιμες, καθόσον α)μη νόμιμα εκκαθαριζόταν αποζημίωση νυχτερινής εργασίας σε υπάλληλο που απουσίαζε με εκπαιδευτική άδεια στο εσωτερικό για τρία χρόνια, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 58 παρ. 5 του ν. 2683/1999, και β)μη νόμιμα εκκαθαριζόταν αποζημίωση για υπερωριακή εργασία σε υπαλλήλους του νοσοκομείου με υπηρεσιακές βεβαιώσεις του Προϊσταμένου Οικονομικού και της διευθύντριας Νοσηλευτικής Υπηρεσίας, κατά παράβαση της κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 16 του ν. 3205/2003, εκδοθείσας Υ10β/Γ.Π.121972/03/2004 απόφασης του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας (ΦΕΚ Β΄, 97), σύμφωνα με την οποία αρμόδιο όργανο για τον καθορισμό των ωρών υπερωριακής εργασίας κατά εργαζόμενο είναι το συμβούλιο διοίκησης του νοσοκομείου. Τα χρηματικά αυτά εντάλματα θεωρήθηκαν με μειωμένο το εντελλόμενο ποσό κατά 4.540,98 ευρώ».
Τι σημαίνουν όλα αυτά ;
Ότι κάποτε πρέπει να βάλουμε σε μια τάξη και να επικρατήσει ο ορθολογισμός και η δικαιοσύνη με τα θέματα των πρόσθετων αμοιβών στα νοσοκομεία της χώρας αλλά και στο Νοσοκομείο Πρέβεζας.
Πράγμα που σημαίνει ότι με τη βάση τα νομίμως ισχύοντα :
1.Πρέπει όλες οι Διευθύνσεις Υπηρεσιών του Νοσοκομείου Πρέβεζας να συντάξουν κατόπιν εισηγήσεων των προϊσταμένων των τμημάτων, ετήσιο πρόγραμμα εφημεριών ,υπερωριών , νυχτερινών, εξαιρέσιμων το οποίο πρέπει να υποβάλλουν στο Διοικητή του Νοσοκομείου.
Αυτός με τη σειρά του πρέπει να υποβάλλει το συγκεκριμένο πρόγραμμα (πάντα βέβαια μέσα στα πλαίσια των διατιθέμενων πιστώσεων ) προς έγκριση στο Διοικητικό Συμβούλιο του Νοσοκομείου.
2.Υπηρεσίες του Νοσοκομείου που δεν συντάσσουν πρόγραμμα με βάρδιες σε 24ωρη βάση καθώς και εργασίας τις Κυριακές, δεν μπορούν με βάση την ισχύουσα νομολογία να υποβάλλουν ετήσια πρόταση για υπερωρίες σε νυχτερινές βάρδιες καθημερινών , κατά τις Κυριακές και κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες.
3.Κάθε μήνα πρέπει το ΔΣ του Νοσοκομείου να εγκρίνει από πριν το μηνιαίο πρόγραμμα των εφημεριών, υπερωριών , νυχτερινών και εξαιρέσιμων .
4.Μετά την έγκριση του ετήσιου προγράμματος εφημεριών, υπερωριών , νυχτερινών και εξαιρέσιμων από το ΔΣ του Νοσοκομείου, πρέπει να γίνει η κατανομή των κονδυλίων σε κάθε υπηρεσία, ώστε η κάθε Διεύθυνση του Νοσοκομείου να γνωρίζει τα χρήματα που έχει ,για να μπορέσει να προγραμματίσει την ετήσια και μηνιαία λειτουργία της .
5.Να μπορεί κάθε Διεύθυνση να γνωρίζει υπεύθυνα κάθε μήνα τα κονδύλια που δαπάνησε για πρόσθετες αμοιβές καθώς και το διατιθέμενο υπόλοιπο .
Πρέπει να τελειώνουμε με τις απόψεις ότι η κατανομή των υπερωριών και γενικά οι πρόσθετες αμοιβές αποτελούν αποκλειστικότητα του Διοικητή ή ότι αποτελούν το κουτί με το μέλι που επειδή το έχουμε δίπλα μας… βάζουμε λίγο (;) και το δακτυλάκι μας.
Και πρέπει να τελειώνουμε εδώ πρώτα στην Πρέβεζα.