Δημοσιεύθηκε στις Βρυξέλες την 1η Οκτωβρίου 2007, η ετήσια έρευνα για τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την ονομασία «Ευρωπαϊκός Πίνακας Κατάταξης Καταναλωτών Υπηρεσιών Υγείας για το 2007».
Ο πίνακας συντάσσεται με βάση επίσημα στατιστικά στοιχεία καθώς και στοιχεία που προκύπτουν από ανεξάρτητες έρευνες. Εκδίδεται από τον Health Consumer Powerhouse, έναν οργανισμό μελέτης και ενημέρωσης με έδρα τις Βρυξέλλες .
Στην έρευνα αυτή τα υγειονομικά συστήματα κάθε χώρας ελέγχονται κάθε χρόνο, ως προς την φιλικότητα τους προς τον χρήστη (καταναλωτή) υπηρεσιών υγείας.
Ο έλεγχος γίνεται μέσα από τη βαθμολόγηση 5 κατηγοριών παραγόντων, που καλύπτουν 27 δείκτες επίδοσης. Συγκεκριμένα οι 5 παράγοντες είναι:
Παράγοντας
1. Δικαιώματα και πληροφόρηση των ασθενών: περιλαμβάνει 9 δείκτες
Ο πίνακας συντάσσεται με βάση επίσημα στατιστικά στοιχεία καθώς και στοιχεία που προκύπτουν από ανεξάρτητες έρευνες. Εκδίδεται από τον Health Consumer Powerhouse, έναν οργανισμό μελέτης και ενημέρωσης με έδρα τις Βρυξέλλες .
Στην έρευνα αυτή τα υγειονομικά συστήματα κάθε χώρας ελέγχονται κάθε χρόνο, ως προς την φιλικότητα τους προς τον χρήστη (καταναλωτή) υπηρεσιών υγείας.
Ο έλεγχος γίνεται μέσα από τη βαθμολόγηση 5 κατηγοριών παραγόντων, που καλύπτουν 27 δείκτες επίδοσης. Συγκεκριμένα οι 5 παράγοντες είναι:
Παράγοντας
1. Δικαιώματα και πληροφόρηση των ασθενών: περιλαμβάνει 9 δείκτες
2. Χρόνος αναμονής για θεραπεία : περιλαμβάνει 5 δείκτες
3. Έκβαση θεραπευτικής αγωγής : περιλαμβάνει 5 δείκτες
4. Γενναιοδωρία του συστήματος* : περιλαμβάνει 4 δείκτες
5. Πρόσβαση σε φάρμακα : περιλαμβάνει 4 δείκτες
*Με τον όρο γενναιοδωρία του συστήματος εννοούμε το επίπεδο παροχών.
Κάθε ένας από αυτούς τους παράγοντες και τους δείκτες κατατάχθηκε σε μια κλίμακα με
3 βαθμίδες και τρία χρώματα :
Καλό -πράσινο
Μέτριο -πορτοκαλί
όχι τόσο καλό -κόκκινο
και αντίστοιχα για κάθε βαθμίδα αντιστοιχούν κάποιοι βαθμοί
Καλό αντιστοιχούν 3 βαθμοί
Μέτριο αντιστοιχούν 2 βαθμοί
Όχι και τόσο καλό αντιστοιχεί 1 βαθμός
Επίσης κάθε ένας από αυτούς τους παράγοντες πολλαπλασιάστηκε επί ένα συντελεστή βαρύτητας
Παράγοντας
1.Δικαιώματα και πληροφόρηση ασθενών επί 1,5
2.Χρόνος αναμονής για θεραπεία επί 2,0
3.Έκβαση θεραπευτικής αγωγής επί 2,0
4.Γενναιοδωρία συστήματος επί 1,0
5.Πρόσβαση σε φάρμακα επί 1,0
3. Έκβαση θεραπευτικής αγωγής : περιλαμβάνει 5 δείκτες
4. Γενναιοδωρία του συστήματος* : περιλαμβάνει 4 δείκτες
5. Πρόσβαση σε φάρμακα : περιλαμβάνει 4 δείκτες
*Με τον όρο γενναιοδωρία του συστήματος εννοούμε το επίπεδο παροχών.
Κάθε ένας από αυτούς τους παράγοντες και τους δείκτες κατατάχθηκε σε μια κλίμακα με
3 βαθμίδες και τρία χρώματα :
Καλό -πράσινο
Μέτριο -πορτοκαλί
όχι τόσο καλό -κόκκινο
και αντίστοιχα για κάθε βαθμίδα αντιστοιχούν κάποιοι βαθμοί
Καλό αντιστοιχούν 3 βαθμοί
Μέτριο αντιστοιχούν 2 βαθμοί
Όχι και τόσο καλό αντιστοιχεί 1 βαθμός
Επίσης κάθε ένας από αυτούς τους παράγοντες πολλαπλασιάστηκε επί ένα συντελεστή βαρύτητας
Παράγοντας
1.Δικαιώματα και πληροφόρηση ασθενών επί 1,5
2.Χρόνος αναμονής για θεραπεία επί 2,0
3.Έκβαση θεραπευτικής αγωγής επί 2,0
4.Γενναιοδωρία συστήματος επί 1,0
5.Πρόσβαση σε φάρμακα επί 1,0
Η έρευνα έγινε σε 29 χώρες και το άριστα ήταν το 1000.
Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 22η θέση με 561 βαθμούς ( στοιχεία από Health Consumer Powerhouse). Η προηγούμενη θέση της ήταν 17η .Έπεσε δηλ. 5 θέσεις πιο κάτω.
Πρώτη κατατάσσεται η Αυστρία με 806 βαθμούς και ακολουθούν οι Κάτω Χώρες , η Γαλλία, η Ελβετία, η Γερμανία και η Σουηδία.
Αυτό είναι το επίπεδο υπηρεσιών υγείας λοιπόν που απολαμβάνουν οι Έλληνες πολίτες, όταν επίσης είναι γνωστό ότι η χώρα μας κατέχει τη 2η θέση μετά το Μεξικό, από τις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ, στις άμεσες πληρωμές (από την τσέπη των πολιτών) των υπηρεσιών υγείας.
Οι άμεσες πληρωμές καταλαμβάνουν το 45% των συνολικών δαπανών υγείας ! (Στοιχεία του 2004).
Επίσης από τον πίνακα (στοιχεία από Health Consumer Powerhouse) φαίνεται η χαμηλή αποδοτικότητα των δαπανών υγείας στη Ελλάδα.