Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2012

Σφαγή στα κονδύλια για αποζημίωση της πρόσθετης εργασίας των υγειονομικών του ΕΣΥ (νυχτερινά, υπερωρίες, αργίες, εφημερίες)


Άγριες περικοπές στα κονδύλια των πιστώσεων  του προϋπολογισμού για το 2013 του υπουργείου Υγείας  για αποζημίωση της εργασίας των υγειονομικών (μη ιατρικού προσωπικού)  κατά τις νύχτες , τις αργίες και τις εξαιρέσιμες, καθώς και των πιστώσεων για την αποζημίωση των εφημεριών των γιατρών του ΕΣΥ.

Σας τις παρουσιάζουμε σε πίνακες


                              προϋπολογισμός 2012

0511
Αποζημίωση για υπερωριακή εργασία
37.419.500,00

0512
Αμοιβή για εργασία κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες & νυχτερινές ώρες
75.000.000,00 

0562
Αποζημίωση εφημεριών γιατρών Ε.Σ.Υ
370.000.000,00




                               προϋπολογισμός   2013

0511
Αποζημίωση για υπερωριακή εργασία
19.162.648,00

0512
Αμοιβή για εργασία κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες & νυχτερινές ώρες
38.710.644,00

0562
Αποζημίωση εφημεριών γιατρών Ε.Σ.Υ.
284.037.415,00




                Διαφορές προϋπολογισμού 2013 σε σχέση με 2012

κωδικός
Πρόσθετη εργασία
Μείωση 2013 σε σχέση με 2012
Ποσοστό 2013 σε σχέση με 2012
0511
Αποζημίωση για υπερωριακή εργασία
-18.256.852  
51,21%

0512
Αμοιβή για εργασία κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες & νυχτερινές ώρες
-36.289.356
51,61%
0562
Αποζημίωση εφημεριών γιατρών Ε.Σ.Υ
-85.962.585
76,76%

Η απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων και οι προγραφές της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ. Η δικαίωση των… «γραφικών»


Όταν τον καιρό που γινόταν η περίφημη απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων , κάποιοι (και στην Πρέβεζα) φώναζαν ότι την απογραφή θα ακολουθήσουν οι… προγραφές (όχι βεβαίως του Σύλλα) αλλά των εργαζομένων στο Δημόσιο ..

 χαρακτηρίζονταν συλλήβδην γραφικοί!

Έλα όμως που η ζωή και η ιστορία είχε άλλη άποψη… ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Ο Μανιτάκης θέτει σε διαθεσιμότητα όλους τους διοικητικούς υπαλλήλους ΔΕ με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου !


Χούντας συνέχεια…  ΚΛΙΚ ΕΔΩ


Χθες  ο  ΔΗΜΑΡίτης υπουργός της συγκυβέρνησης, μπροστά στην   άρνηση (κάτω από την πίεση του εργατικού κινήματος) των υπηρεσιών δήμων κλπ.  , να πιστοποιήσουν με πράξεις τις διαθεσιμότητες –απολύσεις υπαλλήλων,

αποφάσισε ..

να θέσει με τη μέθοδο του "αποφασίζομεν και διατάσσομεν"..

σε διαθεσιμότητα  όλους τους υπαλλήλους διοικητικού κλάδου, ΔΕ, με συμβάσεις αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου!!!!

Η ΠΡΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΕΔΩ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ'
ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Άρθρο 17
Στο προτελευταίο εδάφιο της περίπτωσης 1 της υπο-παραγράφου Ζ.4 της παραγράφου Ζ του άρθρου πρώ¬του του ν. 4093/2012 μετά τη φράση «μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι» προστίθεται η φράση «δημόσιοι λειτουργοί».
 Άρθρο 18
 Μετά το πέμπτο εδάφιο της περίπτωσης β' της π-ραγράφου 1 του άρθρου δεύτερου του ν. 3845/2010 (Α' 65), όπως ισχύει, προστίθενται τα ακόλουθα εδάφια:
«Η διαρκής επικαιροποίηση και συμπλήρωση των στοιχείων των υπαλλήλων, οι οποίοι περιλαμβάνονται στο Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού, προκειμένου για μεταβολές της υπηρεσιακής τους κατάστασης που επέρχονται αυτοδικαίως από τυπικό νόμο, γίνεται από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, εφόσον δεν πραγματοποιηθεί από το αρμόδιο όργανο και εντός της προθεσμίας που προβλέπεται από το νόμο.
Για την επέλευση των πάσης φύσεως συνεπειών της ανωτέρω υπηρεσιακής μεταβολής δεν είναι αναγκαία η έκδοση σχετικής πράξης.».

Σύσκεψη της Επιτροπής Αγώνα κατοίκων, σωματείων & φορέων της Πρέβεζας για τη δωρεάν δημόσια Υγεία και την αναβάθμιση του δημόσιου νοσοκομείου και των κέντρων υγείας


Στα πλαίσια της έναρξης λειτουργίας και δράσης της Επιτροπής Αγώνα  κατοίκων, σωματείων  & φορέων της Πρέβεζας για τη δωρεάν  δημόσια  Υγεία και την  αναβάθμιση  του δημόσιου  νοσοκομείου και των κέντρων υγείας , ο Σύλλογος Εργαζομένων του Νοσοκομείου Πρέβεζας καλεί  τους πολίτες , τα σωματεία και τους  φορείς που θέλουν να συμμετέχουν  στην επιτροπή, σε σύσκεψη –συζήτηση και  ένα πρώτο προγραμματισμό δράσης την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2012 και ώρα 6 μμ στην Αίθουσα  Πολλαπλών Χρήσεων του Νοσοκομείου Πρέβεζας (κτίριο Διοίκησης 1ος όροφος).


Για το  πλαίσιο που είχε  ανακοινώσει το σωματείο ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012

Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Πρέβεζας: Η αλληλεγγύη για μας είναι το αυτονόητο και το αυτονόητο δεν βραβεύεται


Κε Αντιπεριφερειάρχη
Ευχαριστούμε για την αναγνώριση εκ μέρους σας της προσφοράς μας αλλά δεν μπορούμε να αποδεχτούμε την βράβευσή μας στην εκδήλωση που διοργανώνετε για την Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντισμού.
Δεν μπορούμε να την αποδεχτούμε γιατί η αλληλεγγύη για μας δεν είναι απλώς εθελοντισμός και φιλανθρωπία, αλλά μια ισότιμη σχέση που δε χρειάζεται επιβράβευση.
Η αλληλεγγύη για μας είναι στάση και φιλοσοφία ζωής ιδιαίτερα σε μια περίοδο κατάρρευσης της ίδιας της ύπαρξης και της αξιοπρέπειας του ανθρώπου.
Η αλληλεγγύη για μας είναι ο ίδιος ο αγώνας για την επιβίωσή μας, από την επίθεση στις ζωές και στα δικαιώματά μας, όπως είναι και το δικαίωμα  στην δωρεάν υγεία και περίθαλψη για όλους τους κατοίκους αυτής της χώρας.
Ο αγώνας για να έχουν πρόσβαση σε εμβόλια όλα τα παιδιά, σε χημειοθεραπείες όλοι οι καρκινοπαθείς και νοσηλεία όλοι οι άνθρωποι που την έχουν ανάγκη χωρίς αποκλεισμούς ,στους ανέργους, στους ανασφάλιστους και στους μετανάστες.
Η αλληλεγγύη για μας είναι το αυτονόητο σε μια περίοδο βαθειάς κοινωνικής, οικονομικής, υπαρξιακής κρίσης και κρίσης αξιών.
Είναι το αντίδοτο στον ατομισμό και την ιδιώτευση, τον ρατσισμό και τον κανιβαλισμό, την οδύνη, την κατάθλιψη και την απόγνωση, που έχουν σαν αποτέλεσμα την δραματική αύξηση των αυτοκτονιών.
Δεν μπορούμε να αποδεχτούμε αυτό το βραβείο γιατί εμείς θέλουμε να ξυπνήσουμε στις ψυχές των ανθρώπων όχι την ευγνωμοσύνη αλλά την ανάγκη της προσφοράς και της αγωνιστικής διάθεσης ν’ αλλάξουν τις συνθήκες, που τους έφεραν στην κατάσταση της ένδειας.
«Η φιλανθρωπία κατευνάζει και απενοχοποιεί η αλληλεγγύη αφυπνίζει και ενεργοποιεί».
Δεν ζητάμε επιβράβευση από τους τοπικούς φορείς, παρά μόνο το δικαίωμά μας σ’ ένα χώρο δημόσιο και αξιοπρεπή, ικανό για να στεγάσει το κοινωνικό ιατρείο και το κοινωνικό φαρμακείο.
                                        Πρέβεζα 04 Δεκεμβρίου 2012
                                                 Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Πρέβεζας  

Ασπιρίνες...


Πληροφορηθήκαμε σήμερα τις εξαγγελίες του Υπουργού Υγείας  σχετικά με την χορήγηση ενός κουπονιού («Εισιτήριο Ελεύθερης Πρόσβασης» ετήσιας διάρκειας το ονομάζει το Υπουργείο Υγείας) για το οποίο σας είχαμε προϊδεάσει με την ανάρτησή μας την Κυριακή 2 Δεκεμβρίου  (κλικ εδώ) γράφοντας:
"Δεν είναι  μόνο ότι σχεδιάζεται -και πολύ σύντομα  θα το βρούμε μπροστά μας- ένα ελάχιστο, ανεπαρκέστατο πακέτο παροχών υγείας ετησίως  για τους ασφαλισμένους και ένα… κουπόνι (!) για παροχές υγείας ετησίως    για τους ανασφάλιστους –ανέργους (αλήθεια ποιας χρηματικής αξίας ,  με ποια κριτήρια και για ποια ακριβώς κάλυψη;)"

Τι αναφέρει μεταξύ άλλων  η  σχετική παράγραφος στη  σημερινή ανακοίνωση (ΚΛΙΚ ΕΔΩ) του Υπουργείου Υγείας από την ομιλία του υπουργού:
 «Ακόμη θα ήθελα επιγραμματικά να αναφερθώ σε ό,τι θα καλύψει ο νέος σχεδιασμός, όπως οι επιταγές της παροχής υπηρεσιών υγείας, δηλαδή το δελτίο με το οποίο θα εξασφαλιστούν υπηρεσίες υγείας σε ανασφάλιστους, μακροχρόνια άνεργους, οικογένειες και παιδιά που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας. Το αναφερόμενο «Εισιτήριο Ελεύθερης Πρόσβασης» θα είναι ετήσιας διάρκειας».

Γιατί αναφέρουμε στο τίτλο  της παρούσας  ανάρτησης ότι πρόκειται για ασπιρίνες;

1ον  Το 2010 οι άνεργοι ανέρχονταν σε 628.000 άτομα. Το 2011 ο αριθμός την ανέργων αυξήθηκε σε 877.000 άτομα και το 2012 η εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι για ανεργία 952.000 ατόμων, ενώ του ΙΝΕ/ ΓΣΕΕ- ΑΔΕΔΥ για ανεργία 1.200.000 ατόμων (24%).  (ΚΛΙΚ ΕΔΩ)

2ον Με βάση τα δεδομένα του 2011, η Ελλάδα παρουσίασε το 2010 το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό φτώχειας στην ΕΕ των 15 (21,4%), μετά την Ισπανία. Ένας στους δύο Έλληνες βρίσκεται στο όριο της φτώχειας, με ετήσιο εισόδημα μικρότερο από 4.871 ευρώ. Το ποσοστό των ατόμων που αντιμετώπισαν υλική αποστέρηση το 2011, αυξήθηκε στο 28,4% από 21,8% που ήταν το 2008, ενώ, το ποσοστό φτώχειας των ανέργων αυξήθηκε στο 44,2% το 2010, από 37,9% το 2008. (ΚΛΙΚ ΕΔΩ)

Όταν λοιπόν ο μισός πληθυσμός της  χώρας μας βρίσκεται  στο όριο της φτώχειας και τουλάχιστον το 1/3 του πληθυσμού διαβιεί κάτω από αυτό το όριο  η εξαγγελία του υπουργείου για κάλυψη 100.000 ανασφάλιστων μακροχρόνια ανέργων ετησίως  (300.000 συνολικά για τα έτη 2013-2014-2015) με ένα κουπόνι ή δελτίο του οποίου οι  ακριβείς παροχές υγείας δεν έγιναν ούτε σήμερα γνωστές, αποτελεί ασπιρίνη και κοροϊδία

Η μόνη λύση που πρέπει να διεκδικήσει το λαϊκό κίνημα σήμερα είναι πλήρης  δωρεάν κάλυψη και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και υπηρεσίες υγείας για όλους τους εργαζόμενους, ανέργους και συνταξιούχους .

Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

Ανακοίνωση – Δελτίο τύπου της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ Κέρκυρας


ΕΝΩΣΗ  ΓΙΑΤΡΩΝ  ΕΣΥ  ΚΕΡΚΥΡΑΣ
( ΕΓΕΣΥΚ)

Ανακοίνωση – Δελτίο τύπου

Στη γενική συνέλευση της ΕΓΕΣΥΚ της 4ης/12/2012, αφού συζητήθηκε αναλυτικά η κατάσταση  στην οποία έχει περιέλθει η δημόσια υγεία στη χώρα αλλα και την Κέρκυρα ειδικότερα έγιναν οι παρακάτω εκτιμήσεις:
Τα μέτρα που ενέκρινε η τρικομματική πλειοψηφία των προθύμων με την ψήφιση του περιβόητου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής και του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2013, έχουν τρομακτικές επιπτώσεις στην υγεία.
Οι δαπάνες για την Υγεία μειώνονται κατά 41,4%.
Οι αμοιβές των λειτουργών της υγείας ακρωτηριάζονται. Η μισθολογική εξόντωση των νοσοκομειακών γιατρών με τις περικοπές στο Ειδικό Ιατρικό Μισθολόγιο και την ωριαία αποζημίωση των εφημεριών, εξαφανίζει και τα τελευταία υπολείμματα της Κλαδικής Σύμβασης Εργασίας του 2008.
Το Εθνικό Σύστημα Υγείας διαλύεται την ώρα που η κοινωνία το χρειάζεται περισσότερο από ποτέ. Τα μέτρα κάνουν πιο βάρβαρη τη μετακύλιση του βάρους στις άδειες τσέπες των λεηλατούμενων πολιτών, καθώς τροποποιούν δραματικά τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ, για να εισπράξουν άλλα 65 εκατ. ευρώ ετησίως, την ώρα που η ζήτηση υπηρεσιών αυξάνεται άνω του 30%. Αυξάνουν τα ποσοστά συμμετοχής και τις κρατήσεις των ασφαλισμένων, πληθαίνουν τα εκτός λίστας φάρμακα, εμποδίζουν τη πρόσβαση των ανασφάλιστων, καθιερώνουν αυθαίρετα την αποκλειστική αναγραφή της δραστικής ουσίας και καλύπτουν μόνον τα φθηνότερα γενόσημα φάρμακα, επιβάλλουν κράτηση ενός ευρώ για κάθε συνταγή.
Θα επιβάλλουν είσπραξη – χαράτσι 25 ευρώ για κάθε εισαγωγή στα νοσοκομεία, μέτρο που παρεμποδίζει τη νοσηλεία των φτωχών ανθρώπων, θα αυξήσει τις απώλειες ανθρώπων και θα κάνει πιο τραγική την ανθρωπιστική κρίση.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ
Υπάρχουν σπουδαίες ελλείψεις υλικών – φαρμάκων και προσωπικού που κάνουν πια σχεδόν αδύνατη την παροχή υπηρεσιών υγείας.
Το ΤΕΠ συνεχίζει να λειτουργεί στο όρια της νομιμότητας, χωρίς να τηρεί υποτυπώδεις προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας.
Οι ελλείψεις σε ιατρικό προσωπικό σε συνάρτηση με τις μειώσεις των κονδυλίων οδηγούν σε επισφαλή προγράμματα εφημέρευσης.
Ακόμα δεν έχουν καταβληθεί χρωστούμενα από εφημερείες του 2011

ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΕΧΟΥΝ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΙΣΟΠΕΔΩΣΟΥΝ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΠΟΥΛΗΣΟΥΝ ΦΘΗΝΟΤΕΡΑ ΣΤΑ ΜΕΓΑΛΟΪΔΙΩΤΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ

ΔΕΝ ΘΑ ΤΟΥΣ ΑΦΗΣΟΥΜΕ !

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ-ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΙΚΑΡΙΑΣ


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΙΚΑΡΙΑΣ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ-ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

   Με τη συμμετοχή εργαζομένων και συλλόγων από νοσοκομεία της επαρχίας και των Αθηνών (Πρέβεζας, Μεσολογγίου, Νάξου, Ικαρίας, Κύμης, Λήμνου, Αγρινίου, Αγ. Σάββα, Ελπίς, Θριάσιου κ.α.) και Ικαριακών συλλόγων της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 30 Νοεμβρίου και ύστερα από πρωτοβουλία του συλλόγου μας το συλλαλητήριο έξω από το υπουργείο υγείας. 

Στο συλλαλητήριο συμμετείχαν και εκπρόσωποι από τις ομοσπονδίες ΟΕΝΓΕ – ΠΟΕΔΗΝ καθώς και η βουλευτής του νομού Σάμου. Την ίδια ώρα βρισκόταν σε εξέλιξη κατάληψη των ταμείων και των διοικητικών υπηρεσιών του νοσοκομείου Ικαρίας από δεκάδες κόσμου, με τον τόνο να τον δίνει η οργανωμένη παρουσία μαθητών και των συλλόγων των εκπαιδευτικών (ΕΛΜΕ, σύλλογος Δασκάλων) που αξιοποίησαν την 24ωρη απεργία που είχε προκηρυχθεί από την ΑΔΕΔΥ για την Ικαρία, ύστερα από αίτημα του συλλόγου μας.
 Στην κινητοποίηση παραβρέθηκε και αντιπροσωπεία του ΠΑΜΕ.

Τόσο κατά την παρέμβαση αντιπροσωπείας νοσοκομειακών συλλόγων στον γενικό γραμματέα του υπουργείου υγείας, όσο και από την τηλεφωνική επικοινωνία με τον διοικητή της 2ης ΥΠΕ κατά την διάρκεια της κατάληψης στο νοσοκομείο της Ικαρίας, δεν αποσπάστηκε κάποια συγκεκριμένη δέσμευση για άρση της συγχώνευσης των νοσοκομείων Σάμου και Ικαρίας. Συγκεκριμένα, ο γεν. γραμματέας του υπουργείου υγείας επανέλαβε τις «προθέσεις» (;) για εξαίρεση νοσοκομείων από τις συγχωνεύσεις σε περιοχές με γεωγραφικές ιδιαιτερότητες, με νομοθετική τροποποίηση όμως που μπορεί να εκδοθεί ακόμη και το … 2013 (!!!), την εποχή δηλαδή που θα ισχύει ήδη η συγχώνευση. Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η τοποθέτηση του διοικητή της 2ης ΥΠΕ που ζήτησε από το νοσοκομείο την αποστολή στοιχείων που να αποδεικνύουν την δυνατότητα και ανάγκη για αυτόνομο-αυτοτελές νοσοκομείο! Δηλαδή μας λένε ότι πρώτα παίρνουμε απόφαση να σας κλείσουμε και μετά ζητάμε στοιχεία για να εξετάσουμε αν έχετε δικαίωμα να υπάρχετε!
Μετά την παρέμβαση στο υπουργείο ακολούθησε πορεία ως το υπουργείο διοικητικής μεταρρύθμισης. Με το πέρας της πορείας πραγματοποιήθηκε συζήτηση συντονισμού στα γραφεία της ΕΙΝΑΠ μεταξύ εργαζομένων, εκπροσώπων σωματείων νοσοκομείων της Αθήνας και της επαρχίας και μελών Ικαριακών συλλόγων των Αθηνών όπου κατατέθηκαν προβληματισμοί, εκτιμήσεις και προτάσεις για τη συνέχεια. Κοινή διαπίστωση αποτέλεσε η ανάγκη για όσο το δυνατόν ευρύτερο- πανελλαδικό-αγωνιστικό συντονισμό σε επίπεδο πρωτοβάθμιων σωματείων σε συνεργασία με την τοπική κοινωνία. Ως πρώτα βήματα σε αυτή την κατεύθυνση προτάθηκαν και συζητήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:

12 Δεκέμβρη:συντονισμένος αποκλεισμός ταμείων πανελλαδικά από εργαζόμενους και κατοίκους με τοπικές δράσεις κατά τόπους
19 Δεκέμβρη: ημέρα πιθανής 24ωρης απεργίας ΟΕΝΓΕ-ΠΟΕΔΗΝ
Διοργάνωση πανελλαδικής κινητοποίησης των νοσοκομείων στην Αθήνα μέσα στο 1ο 15ήμερο του Ιανουαρίου, με πιθανότερη ημερομηνία την 11η Ιανουαρίου.

Καλούμε συλλόγους νοσοκομείων και ενώσεις να στηρίξουν και να συμμετάσχουν στην προσπάθεια αυτή για συντονισμό και κοινή δράση σε πανελλαδικό επίπεδο.

Κάνοντας μια συνολική αποτίμηση της κινητοποίησης αλλά και της κατάστασης που διαμορφώνεται, εκτιμούμε πως ο αγώνας για δημόσια και δωρεάν υγεία θα είναι μακρύς, δύσκολος και θα απαιτήσει ευρεία συμμετοχή και συντονισμό όλων των φορέων του νησιού μας αλλά και των νοσοκομείων πανελλαδικά. Είναι φανερό πως η απόφαση για τις συγχωνεύσεις και γενικά για όλα τα βάρβαρα μέτρα στην υγεία είναι μια καθαρά πολιτική θέση και δεν έχει σχέση με τις όποιες αυταπάτες για «τοπικές λύσεις» ή «να δείξουμε έργο για να μη μας κλείσουν».
   
Από την άλλη, όσο υπάρχουν δυνάμεις ή φορείς που επιμένουν να απουσιάζουν από τους αγώνες, να υπονομεύουν με τη στάση τους την δουλειά στα σωματεία και να αγνοούν επιδεικτικά στις ανακοινώσεις τους ακόμα και το όνομα του συλλόγου μας που ήταν η ψυχή της κινητοποίησης, δεν πιστεύουμε ότι συμβάλλει στην αντιμετώπιση της βάρβαρης επίθεσης που δεχόμαστε. Με αυτήν την έννοια είναι ανεξήγητη η απουσία του δήμου Ικαρίας τόσο σε επίπεδο επίσημης ανακοίνωσης και αγωνιστικών πρωτοβουλιών όσο και σε φυσική παρουσία στις κινητοποιήσεις, τη στιγμή μάλιστα που σε πολλές περιοχές της χώρας (Λήμνος, Μεσολόγγι κ.α.) η τοπική αυτοδιοίκηση συμμετέχει ουσιαστικά και παίρνει πρωτοβουλίες.

 Συνοψίζοντας, υπό τις συνθήκες αυτές ήταν μια πετυχημένη κινητοποίηση σε μια εποχή που οι αγώνες στον χώρο της υγείας (και όχι μόνο) πρέπει να κλιμακωθούν, δεδομένου ότι και τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει.

Από το Δ.Σ. του συλλόγου

Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2012

"Η Ελλάδα τώρα ξεκινάει"...


Έτσι δεν είπε ο Σαμαράς;

Και όντως το επιβεβαιώνει η Citygroup...  ΚΛΙΚ ΕΔΩ

 "Στο 11,8% η ύφεση το 2014 και στο 453,2% του ΑΕΠ το χρέος!
 - Θα ξεπεράσει το 40% η ανεργία το 2015!"

Η Ελλάδα λοιπόν τώρα ξεκινάει με τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και την τρόικα (ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ)  …


..ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΣΠΗΛΑΙΩΝ!




Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2012

Οδηγός κατά των ιδιωτικοποιήσεων

Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα Εργατικός Αγώνας

Η αντιλαϊκή λαίλαπα που βιώνουν οι Έλληνες εργαζόμενοι έχει πολλές παραμέτρους, εκ των οποίων μια από τις πλέον σημαντικές, είναι αυτή των ιδιωτικοποιήσεων. 

Ο Σύλλογος διάδοσης της μαρξιστικής σκέψης "Γιάνης Κορδάτος" σε ένα συνοπτικό κείμενο επιχειρεί να αναδείξει πλευρές του εν λόγω ζητήματος, έχοντας -όπως σημειώνει- επίγνωση ότι μια τέτοια ανάλυση δεν εξαντλείται σε μερικές σελίδες. 

Ο "Οδηγός κατά των ιδιωτικοποιήσεων" που μας έστειλε είναι γραμμένος με τη μορφή ερωταπαντήσεων. Διαβάστε:

Τι είναι ο τρόπος διαχείρισης του καπιταλισμού;

Ο τρόπος διαχείρισης του καπιταλισμού είναι η γενική γραμμή άσκησης της οικονομικής πολιτικής, ο τρόπος που παρεμβαίνει το κράτος στην οικονομία, οι νόμοι που θεσπίζονται για την εργασία και ό,τι σχετίζεται με αυτήν. Ο τρόπος διαχείρισης έχει κάθε φορά ως στόχο την επιβίωση του συστήματος, τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας, την εξασφάλιση της κοινωνικής συναίνεσης (είτε με το καρότο είτε με το μαστίγιο).

Ποιοι τρόποι διαχείρισης έχουν εφαρμοστεί;

[1] Μερκαντιλισμός (εμποροκρατία): Ήταν η πολιτική της περιόδου της πρωταρχικής συσσώρευσης του κεφαλαίου (15ος-18ος αιώνας) και εξέφραζε τα συμφέροντα του εμπορικού κεφαλαίου. Κύρια χαρακτηριστικά: συσσώρευση χρυσού, απαγόρευση εξαγωγής χρήματος εκτός της χώρας, στόχος οι εξαγωγές να είναι περισσότερες από τις εισαγωγές. Στα μέσα του 17ου αιώνα ξεκινάει η αποσύνθεση του μερκαντιλισμού.

[2] Φιλελευθερισμός: Αντικατέστησε την πολιτική του Μερκαντιλισμού κι εξέφραζε την ανερχόμενη αστική τάξη που έπαιρνε τη θέση των φεουδαρχών στο ιστορικό προσκήνιο. Βασικό δόγμα υπήρξε το laissez faire (σε ελεύθερη μετάφραση καταργήστε τους προστατευτισμούς, δηλαδή τον κρατικό παρεμβατισμό). Κατά το Φιλελευθερισμό το προσωπικό συμφέρον είναι η μόνη κινητήρια δύναμη της οικονομίας και ως εκ τούτου τα άτομα πρέπει να αφεθούν ελεύθερα προκειμένου να δράσουν στο επίπεδο της οικονομίας κατά το δοκούν.  Σύμφωνα με τον Άνταμ Σμιθ ο κρατικός παρεμβατισμός είναι επικίνδυνος π.χ. οι δασμοί δεν πρέπει να υπάρχουν.

[3] Κεϋνσιανισμός: Η κρίση του 1929 και ο Β΄ παγκόσμιος πόλεμος καθώς και οι γενικότερες πολιτικές εξελίξεις προκαλούν τριγμούς στα θεμέλια του καπιταλισμού. Ο Άγγλος οικονομολόγος Κέυνς αναλαμβάνει τη σωτηρία του καπιταλιστικού συστήματος. Ο κεϋνσιανός τρόπος διαχείρισης εμφανίζεται ολοκληρωμένα μετά τη λήξη του Β’ παγκόσμιου πολέμου. Βασικά χαρακτηριστικά του ήταν: η παρέμβαση του κράτους στην οικονομία ώστε να ρυθμίζει τις «αρρυθμίες» του συστήματος, η αύξηση του εργατικού εισοδήματος ώστε να τονωθεί η ζήτηση, η δημιουργία διακρατικών οργανισμών (Διεθνής Τράπεζα και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) προκειμένου να υπάρχουν παρεμβάσεις και ρυθμίσεις όχι μόνο σε εθνοκρατικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο, η θέσπιση του λεγόμενου κράτους πρόνοιας. Η πολιτική που εφαρμόσθηκε την κεϋνσιανή περίοδο δεν αντιστοιχούσε σε κάποια φιλάνθρωπη πολιτική του κεφαλαίου αλλά ήταν αποτέλεσμα: α) της επιθυμίας του κεφαλαίου να υπερβεί κρίσεις όπως αυτή του 1929, β) να συγκεντρώσει το κράτος κεφάλαια που μετά τον πόλεμο τα ιδιωτικά κεφάλαια δεν είχαν τη δυνατότητα να κάνουν, γ) να εξασφαλίσει την αναπαραγωγή της εργατικής δύναμης ώστε να υπάρξει άνοδος της παραγωγικότητας, δ) να κερδίσει την κοινωνική συναίνεση φοβούμενη ριζοσπαστικές εξελίξεις και ε) να δώσει απάντηση στο εργατικό κίνημα και στη Σοβιετική Ένωση που ασκούσε εντονότατη ακτινοβολία σε εκατομμύρια ανθρώπων.

[4] Νεοφιλελευθερισμός: Μετά τον πόλεμο ο καπιταλισμός γνώρισε μια σοβαρή ανάπτυξη που διεκόπη τη δεκαετία του 1970.  Από το 1973 το ποσοστό κέρδους (η σχέση υπεραξίας προς το μεταβλητό και το σταθερό κεφάλαιο) σημείωσε πτωτική τάση. Οι καπιταλιστές για να αντιρροπήσουν αυτή την τάση πρόβαλλαν νέα οικονομικά δόγματα. Υποστήριξαν την αποκατάσταση του ελεύθερου ανταγωνισμού, τον περιορισμό του κρατικού παρεμβατισμού στην οικονομία και εν γένει στο δημόσιο τομέα, την ιδιωτικοποίηση οικονομικών λειτουργιών και μονάδων που βρίσκονται στην ευθύνη του κράτους, τη μείωση των κοινωνικών παροχών, την κατάργηση των εργατικών δικαιωμάτων, την καταπολέμηση του πληθωρισμού. Η άσκηση της νέας διαχειριστικής πολιτικής ξεκινά μεθοδευμένα με την πολιτική της Θάτσερ στην Αγγλία και του Ρέιγκαν στις ΗΠΑ, αλλά και του Πινοτσέτ στη Χιλή. Οι αρνητικές εξελίξεις στις σοσιαλιστικές χώρες, η ήττα του κομμουνιστικού κινήματος και γενικότερα η υποχώρηση των λαϊκών κινημάτων,  διευκόλυναν την εφαρμογή της νεοφιλελεύθερης πολιτικής.

Τι μας διδάσκει η εμπειρία από την εφαρμογή της νεοφιλελεύθερης πολιτικής;

Σήμερα «κλείνουμε» πάνω από τριάντα χρόνια άσκησης νεοφιλελεύθερης πολιτικής σε όλο τον κόσμο. Τα αποτελέσματα είναι τα εξής: μείωση του εργατικού μισθού, αύξηση της ανεργίας, εκτεταμένη φτώχεια, επιμήκυνση του χρόνου που απαιτείται για τη συνταξιοδότηση, μείωση των κοινωνικών παροχών σε παιδεία, υγεία, ασφάλιση κ.λπ., περαιτέρω αυταρχικοποίηση του κράτους, προώθηση της αντιδραστικής ιδέας του ατομικισμού, ιδιωτικοποίηση κρατικών τομέων.

Ποια είναι η επιχειρηματολογία των θιασωτών των ιδιωτικοποιήσεων;

Οι απολογητές του συστήματος υποστηρίζουν ότι οι ιδιωτικοποιήσεις 
α) ρίχνουν τις τιμές των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών γιατί λειτουργούν οι νόμοι της φυσικής οικονομίας, 
β) ο ιδιωτικός τομέας είναι αποδοτικότερος σε σχέση με το δημόσιο και σπάει τη δυσκινησία και τη γραφειοκρατία του δεύτερου, 
γ) το πέρασμα των κρατικών επιχειρήσεων στους ιδιώτες γλυτώνει το κράτος άρα και την κοινωνία από προβληματικές επιχειρήσεις, 
δ) ο συναγωνισμός των ιδιωτικών επιχειρήσεων φέρνει ανάπτυξη την οποία καρπώνεται όλη η κοινωνία.

Γιατί η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων θίγει τα λαϊκά συμφέροντα;

Όταν μια επιχείρηση περνάει σε χέρια ιδιωτών
α) εξαφανίζεται η όποια δυνατότητα λαϊκού ελέγχου, 
β) με πολύ ευκολότερο τρόπο γίνεται αύξηση στις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών και μάλιστα συχνά μέσα από τα καρτέλ δηλαδή μέσω συνεννόησης μεταξύ των εταιρειών, 
γ) καταργείται η πιθανότητα τα κέρδη της επιχείρησης να επιστρέφουν στο λαό με τη μορφή κοινωνικών παροχών, 
δ) δυσκολεύει η δραστηριότητα του εργατικού κινήματος εντός αυτών των επιχειρήσεων, 
ε) αυξάνεται η ανεργία αφού στο όνομα της ορθολογικοποίησης και της εξυγίανσης απολύονται εργαζόμενοι του δημόσιου τομέα, 
στ) χαρίζονται στο μεγάλο κεφάλαιο τεράστιες αξίες που έχουν συσσωρευτεί από την εργασία χιλιάδων ανθρώπων που εργάζονταν στις κρατικές επιχειρήσεις, αλλά και από εκατομμύρια ανθρώπους που πλήρωναν για χρόνια τους λογαριασμούς των κρατικών επιχειρήσεων (ΔΕΗ, ΟΤΕ κ.ά.),
ζ) το όποιο ψήγμα κοινωνικής προσφοράς που υπήρχε από τις κρατικές επιχειρήσεις χάνεται αφού μόνο μέλημα των ιδιωτικών επιχειρήσεων είναι το κέρδος.

Τι εμπειρία υπάρχει από την ιδιωτικοποίηση κρατικών επιχειρήσεων;

Σήμερα έχει συσσωρευτεί μια τεράστια αρνητική εμπειρία από την ιδιωτικοποίηση κρατικών επιχειρήσεων σε όλον τον κόσμο. Αναφέρουμε μερικές μόνο χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

[1] Το 2001 σημειώθηκαν εκτεταμένες διακοπές ρεύματος στην Καλιφόρνια. Αιτία ήταν η πολιτική ιδιωτικοποίησης των εταιρειών παροχής ρεύματος. Συγκεκριμένα οι εταιρείες αυτές για να ελαχιστοποιήσουν το κόστος λειτουργίας τους, μειώσανε τα έξοδα συντήρησης του δικτύου, ενώ κάποιες από αυτές μην αντέχοντας το σκληρό ανταγωνισμό έκλεισαν. Οι διακοπές ρεύματος ταλαιπώρησαν εκατομμύρια ανθρώπους κι έθεσαν σε κίνδυνο τη ζωή τους. Στην Ελλάδα οι εταιρείες που πρόσφατα ξεφύτρωσαν ως ανταγωνιστές της ΔΕΗ, αφού εισέπραξαν τα χαράτσια κι έβγαλαν τα χρήματα στο εξωτερικό.

[2] Όσον αφορά στο νερό, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Μ. Βρετανίας. Οι ιδιωτικοποιήσεις που έγιναν κατά την περίοδο 1989-1993 είχαν σαν αποτέλεσμα την αύξηση της τι­μής του νερού σε πρώτη φάση κατά 50% και συνολικά κατά 245% μέχρι το 2006. Οι παρεχόμενες υπηρεσί­ες ύδρευσης υποβαθμίστηκαν, κα­θώς οι εταιρείες, προκειμένου να μην χάσουν από την κερδοφορία, περιόρισαν στο ελάχιστο δυνατό τις επενδύσεις σε έργα υποδομής. Θεσπίστηκε Ρυθμιστική Αρχή Υδά­των, η οποία, όμως, δεν μπόρεσε να συγκρατήσει τις τιμές, ενώ δεν μπό­ρεσε να εξασφαλίσει ούτε τις ανα­γκαίες επενδύσεις από τις ιδιωτικές εταιρείες. Το αποτέλεσμα ήταν όταν οι υποδομές άρχισαν να παρουσιά­ζουν σημαντικά λειτουργικά προ­βλήματα.

[3] Η Βρετανία είναι επίσης χαρακτηριστική στην περίπτωση των σιδηροδρόμων. Αφού οι σιδηρόδρομοι τεμαχίστηκαν και 100 εταιρείες μοιράστηκαν τη λεία, τα αποτελέσματα ήταν καταστροφικά: ραγδαία αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, μείωση δρομολογίων, ελλιπής συντήρηση. Τον τελευταίο χρόνο πριν την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων το κόστος τους ανερχόταν στα 431 εκατομμύρια λίρες, το 2006 το κόστος ανήλθε στα 6 δις λίρες. Επίσης κατά τη διάρκεια της περιόδου των ιδιωτικοποιημένων σιδηροδρόμων αυξήθηκαν κατακόρυφα τα θανατηφόρα ατυχήματα.

Τι επιχειρείται να γίνει σήμερα στην Ελλάδα σε σχέση με τις ιδιωτικοποιήσεις;

Σήμερα, προκειμένου να προχωρήσουν με μεγαλύτερη ταχύτητα οι ιδιωτικοποιήσεις έχει συγκροτηθεί το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου. Το Ταμείο χειρίζεται 28 αποκρατικοποιήσεις, έξι εκ των οποίων έχουν τοποθετηθεί στην αγορά (Λαχεία, Ελληνικό, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης, Κασσιώπη, Αφάντου), 9 βρίσκονται σε στάδιο προχωρημένης προετοιμασίας (28 ακίνητα, ΕΥΑΘ, Εγνατία, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΤΑ, ΟΠΑΠ, Λάρκο, ΟΔΙΕ) κι γίνεται η προετοιμασία για άλλες 13.

Εδώ και πολλά χρόνια η αστική προπαγάνδα στοχεύει στο να καταστήσει στη συνείδηση των εργαζομένων αναγκαία την ιδιωτικοποίηση και να στιγματίσει οτιδήποτε ανήκει στο δημόσιο. Για τούτο το κεφάλαιο χρησιμοποιεί τα παρακάτω επιχειρήματα: οι εργαζόμενοι του δημόσιου είναι τεμπέληδες, οι συνδικαλιστές έχουν επιβάλει τις συντεχνίες που κάνουν ό,τι θέλουν, οι δημόσιες επιχειρήσεις είναι ζημιογόνες και η πώλησή τους θα αποφέρει έσοδα στο κράτος. Τέλος, χρησιμοποιούν το απίθανο επιχείρημα για την Ελλάδα που είναι «η τελευταία σοβιετική δημοκρατία» (!).

Το γενικό πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων έχε τεθεί στο παρελθόν από τη συνθήκη του Μάαστριχτ και στην Ελλάδα εξειδικεύτηκε από τα Μνημόνια και το μεσοπρόθεσμο, το οποίο προέβλεπε έσοδα 50 δις ευρώ ως το 2015 από τις σχετικές αποκρατικοποιήσεις.

Αξίζει, επίσης, να σταθούμε σε δυο κρίσιμους για τις λαϊκές ανάγκες τομείς: το ρεύμα και το νερό. Όσον αφορά στην ΕΥΔΑΠ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων των εργαζομένων, η μείωση του προσωπικού, η τεχνογνωσία και η εμπειρία που χάνεται, αλλά και η προσπάθεια μείωσης του κόστους ώστε να γίνει πιο ελκυστική η ΕΥΔΑΠ στους ιδιώτες, θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην ποιότητα του νερού.

Τέτοια σημάδια παρατηρούνται ήδη και στα διυλιστήρια ( καθαρισμοί - χλωριώσεις ) αλλά και παντού στην εταιρία όπου οι βάρδιες δεν επαρκούν, ενώ συνήθως λείπουν υλικά.

Αν προσθέσουμε ότι απαιτείται πολύ εκτεταμένος έλεγχος στα δίκτυα και την προσοχή που χρειάζεται η χρήση φυτοφαρμάκων από τις καλλιέργειες κυρίως στη Βοιωτία, τότε είναι ξεκάθαρο ότι καθαρό και φθηνό νερό είναι αδύνατο να υπάρχει με το ξεπούλημα της ΕΥΔΑΠ στους ιδιώτες.

Όσον αφορά στο ρεύμα η τυχόν μελλοντική ιδιωτικοποίηση τη ΔΕΗ θα σήμαινε αύξηση των τιμολογίων του ρεύματος, όπως προβλέπει το 2ο μνημόνιο. Επίσης, με βάση τα λεγόμενα κίνητρα και τις κρατικές εγγυήσεις προβλέπεται η μεταφορά μέρους των εσόδων από το τέλος της ΕΡΤ στον ειδικό λογαριασμό των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα χρήματα που θα συλλέγονται από τους εργαζόμενους θα διοχετεύονται σε ιδιωτικά συμφέροντα. Το πέρασμα του ρεύματος και γενικότερα της ενέργειας στα μονοπώλια θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή όπου το παρεχόμενο προϊόν δε θα είναι κοινωνικό αγαθό, αλλά εμπόρευμα. Αυτό σημαίνει πως η διακοπή του ρεύματος θα γίνεται πολύ ευκολότερα, το κόστος των τιμολογίων θα ανεβαίνει κατά το δοκούν, η πρόσβαση στο ρεύμα θα γίνει από δύσκολη ως αδύνατη για τα λαϊκά στρώματα.

Γιατί το λαϊκό κίνημα πρέπει να αντισταθεί στην πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων;

[1] Πρώτα απ’ όλα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι κανείς δεν πρέπει να υπερασπίζεται την κατάντια του σημερινού δημόσιου τομέα: την έλλειψη εκπαιδευτικών στα σχολεία, την έλλειψη ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού στα δημόσια νοσοκομεία, τη γραφειοκρατία που ταλαιπωρεί καθημερινά χιλιάδες εργαζόμενους. Αλλά για αυτό δε φταίει ότι τα σχολεία, τα νοσοκομεία, οι εφορίες και οι κάθε λογής κρατικές υπηρεσίες ανήκουν στο κράτος, αλλά η υποχρηματοδότηση, οι κακοί μισθοί, οι απολύσεις, οι εξυπηρετήσεις που επέβαλαν στο παρελθόν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ εκμαυλίζοντας συνειδήσεις. Το κλείσιμο της στρόφιγγας για τη χρηματοδότηση του δημοσίου, αποτέλεσε, άλλωστε, συνειδητή πράξη προκειμένου να απαξιωθεί ο δημόσιος τομέας στα μάτια των εργαζομένων κι έτσι το αίτημα των ιδιωτικοποιήσεων να προκύψει ως μια φυσιολογική απαίτηση των μαζών.

[2] Η πώληση κρατικών επιχειρήσεων όπως η ΔΕΗ και η ΕΥΔΑΠ θα φέρει ελάχιστα έσοδα στο κράτος, αφού μάλιστα θα πωληθούν σε τιμή ευκαιρίας. Κάποιες από αυτές τις εταιρείες δεν είναι ζημιογόνες ή αν είναι, έγιναν με ευθύνη της πολιτικής των προηγούμενων και των τωρινών κυβερνήσεων. Επιπλέον, υπάρχουν ορισμένοι τομείς, για να μην πούμε όλοι, που δεν μπορούν να κοστολογηθούν, αφού πρώτιστος ρόλος τους πρέπει να είναι η εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών. Για παράδειγμα η φθηνή μετακίνηση των εργαζομένων, το φθηνό ρεύμα και νερό, το υγιεινό νερό, οι δωρεάν παροχές στα νοσοκομεία δεν μπορούν να μπουν στο χρηματιστήριο αξιών, αφού καλύπτουν καθημερινές κοινωνικές ανάγκες.

[3] Η παράδοση κρίσιμων τομέων της οικονομίας σε ιδιώτες δε θα έχει επιπτώσεις μόνο στο κόστος του παρεχόμενου προϊόντος και στην ποιότητά του αλλά και στον τομέα της εθνικής ασφάλειας, άμυνας και ανάπτυξης. Ας φανταστούμε τι μπορεί να σημαίνει, για παράδειγμα, για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το γεγονός ότι το ΙΓΜΕ (Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών) μπορεί να παραδοθεί σε ιδιώτες. Ας σκεφτούμε τι μπορεί να σημαίνει τηλεπικοινωνίες στα χέρια ιδιωτών σε περίπτωση εμπλοκής σε πόλεμο.

[4] Βασικό αίτημα του λαϊκού κινήματος σήμερα πρέπει να είναι: η απόκρουση κάθε προσπάθειας ιδιωτικοποίησης, η εθνικοποίηση των τραπεζών, η επανακρατικοποίηση όλων των ιδιωτικοποιημένων επιχειρήσεων, η εθνικοποίηση των βασικών στρατηγικών τομέων της οικονομίας. Παράλληλα η εθνικοποίηση πρέπει να συνοδευτεί από την επιβολή εργατικού ελέγχου. Πρόκειται για κρίσιμης σημασίας ζήτημα που μπορεί και πρέπει να αποτελέσει το εφαλτήριο για μια άλλη κοινωνία, αλλά και παράλληλα να ανακουφίσει τις πλατιές μάζες των εργαζομένων.

Γιατί η εθνικοποίηση είναι πολιτική υπέρ των λαϊκών στρωμάτων;

[1] Η εθνικοποίηση των τραπεζών είναι ο μοναδικός τρόπος για να ελεγχθεί βαθμιαία η καρδιά της οικονομίας, να γίνει προσπάθεια να προσανατολιστεί σε άλλου τύπου ανάπτυξη, να αρχίσει ο περιορισμός της ασυδοσίας και κυριαρχίας των ξένων και ντόπιων μονοπωλίων. Μόνο έτσι μπορεί να χτυπηθεί η ασυδοσία του χρηματιστικού κεφαλαίου, να χρηματοδοτηθεί η οικονομία με βάση τις προτεραιότητες που θα χαράξει μια φιλολαϊκή κυβέρνηση. Αυτό πρέπει να συνδυαστεί με το αίτημα της διαγραφής του χρέους, την αντίθεση στην τρόικα την έξοδο από το ευρώ και την αποδέσμευση από την ΕΕ, ώστε να αποκτήσει η χώρα τα αναγκαία νομισματικά και αναπτυξιακά εργαλεία.

[2] Πρέπει να εθνικοποιηθούν οι μεγάλες επιχειρήσεις των οποίων η ιδιοκτησία αδυνατεί, ή ισχυρίζεται πως αδυνατεί, να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της έναντι των εργαζομένων και να ενταχθούν στο πανεθνικό αναπτυξιακό σχέδιο.

[3] Πρέπει να εθνικοποιηθούν οι ΔΕΚΟ, οι επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας και ο ορυκτός πλούτος της χώρας ώστε να αποκτήσει ο λαός τον έλεγχο των πιο σημαντικών τομέων της οικονομίας και τα κέρδη των επιχειρήσεων να μην τροφοδοτούν πλέον τις καταθέσεις των κεφαλαιοκρατών στην Ελβετία αλλά την κοινωνική πολιτική και ένα επενδυτικό πρόγραμμα ανάπτυξης σε όφελος του λαού.

[4] Πρέπει ο δημόσιος τομέας να αναλάβει, με τη χρηματοδότηση του τραπεζικού συστήματος, την εκπόνηση και υλοποίηση ενός μεγάλου αναπτυξιακού σχεδίου παραγωγικών επενδύσεων με βάση ένα επιστημονικό σχέδιο οικονομικής ανάπτυξης που θα χαράσσεται με βάση τα συμφέροντα του λαού, με βάση τις δυνατότητες της χώρας, με ισότιμη συνεργασία με άλλες χώρες, που θα αξιοποιεί το επιστημονικό δυναμικό της πατρίδας μας.  Ο δημόσιος τομέας πρέπει να γίνει ο μοχλός και ο βασικός παράγοντας της ανάπτυξης.

[5] Το σχέδιο αυτό θα στοχεύει στην ανάπτυξη της βιομηχανικής και αγροτικής παραγωγής. Θα εντάσσει εκεί τη μικρή και μεσαία επιχείρηση. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις πρέπει να στηριχθούν, να ενθαρρυνθούν να συμμετέχουν στο πανεθνικό σχέδιο ανάπτυξης, να παροτρύνονται στη συνεταιριστικοποίηση με διάφορες μορφές, να ελέγχονται από την κυβέρνηση και το λαό ότι δεν σπαταλούν τη βοήθεια αυτή και ότι σέβονται πλήρως τα δικαιώματα των εργαζομένων. Πρέπει να προστατευθεί η ντόπια παραγωγή, να τονωθεί η εσωτερική αγορά.

[6] Απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο εθνικοποιημένος τομέας της οικονομίας να κόψει τον ομφάλιο λώρο που τον συνδέει με το εγχώριο και ξένο μονοπωλιακό κεφάλαιο, να τεθεί στην υπηρεσία του λαού και ιδίως να βασίζεται στη δημοκρατική διαχείριση και στον εργατικό και γενικότερο λαϊκό έλεγχο. Μόνο ο πολύμορφος έλεγχος του λαού και των μαζικών φορέων του (κυρίως από τα κάτω) μπορεί να εξασφαλίσει ότι θα χτυπηθεί η γραφειοκρατία, η κακοδιαχείριση, η σπατάλη, οι καταχρήσεις, τα ρουσφέτια και ότι τελικά - και με κριτήρια οικονομικής αποδοτικότητας - ο εθνικοποιημένος τομέας θα δείξει την υπεροχή του. Το ίδιο το σχέδιο κοινωνικο-οικονομικής ανάπτυξης πρέπει να είναι καρπός παλλαϊκής, δημοκρατικής συζήτησης και απόφασης και όχι μια στενά κοινοβουλευτική υπόθεση.

[7] Ο εκδημοκρατισμένος και υπό λαϊκό – εργατικό έλεγχο δημόσιος τομέας πρέπει να αναπτύξει πολύπλευρη συνεργασία με όλες τις χώρες για να σπάσει την εξάρτηση από τον αμερικανικό και ευρωενωσιακό ιμπεριαλισμό, να σπάσει τα δεσμά της υποτέλειας σε ΕΕ και ΗΠΑ, να ενισχύσει τη διεθνή θέση της χώρας, να αντιμετωπίσει τις πιέσεις και τους εκβιασμούς του ιμπεριαλισμού.

Μόνο έτσι η παραγωγική βάση της οικονομίας θα πάψει να παρουσιάζει τα χαρακτηριστικά της συρρίκνωσης, εξάρθρωσης και αποσύνθεσης, θα πάψει η χώρα να αποτελεί “ξέφραγο αμπέλι” των πολυεθνικών. Μόνο έτσι μπορεί να χαραχθεί ένα φιλολαϊκό πρόγραμμα ανασυγκρότησης της οικονομίας σε αντιμονοπωλιακή βάση, με σεβασμό στο περιβάλλον. Μόνο έτσι μπορεί να ανακτηθεί η εσωτερική αγορά κατά πρώτο λόγο εκεί που υπάρχει ή μπορεί να αναπτυχθεί η εγχώρια παραγωγή. Μόνο έτσι μπορεί πραγματικά να προστατευθεί και να ανέβει το βιοτικό επίπεδο του λαού.

Ένα τέτοιο οικονομικό πρόγραμμα ανασυγκρότησης μπορεί να συσπειρώσει την εργατική τάξη, τους αγρότες, τα μεσαία στρώματα, τους διανοούμενους και καλλιτέχνες, τη νεολαία και τις γυναίκες, τα διάφορα κοινωνικά κινήματα. Ένα τέτοιο πρόγραμμα μπορεί να επιβληθεί μέσα από επίμονους λαϊκούς αγώνες.

Δυο απαραίτητες διευκρινίσεις

[1] Η υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των κοινωφελών επιχειρήσεων μπορεί να γεννήσει αυταπάτες σχετικά με το ρόλο του κράτους. Το κράτος με δημόσιες ή ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις παραμένει κράτος των καπιταλιστών και σε καμία περίπτωση δεν είναι ουδέτερο. Ωστόσο, θα πρέπει να διευκρινίσουμε πως οι δημόσιες επιχειρήσεις ήταν αποτέλεσμα της ταξικής πάλης και όχι μια ευγενική παραχώρηση του κεφαλαίου. Η ύπαρξή τους σημαίνει πως με έμμεσο τρόπο ανεβαίνει η τιμή της εργατικής δύναμης και ένα ποσό της αποσπώμενης υπεραξίας επιστρέφει με τη μορφή των κοινωνικών παροχών. Επιπλέον, το λαϊκό κίνημα μπορεί ευκολότερα νε ελέγξει τις δημόσιες υπηρεσίες (ρεμούλες, αύξηση των τιμών των παρεχόμενων υπηρεσιών) σε αντίθεση με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις όπου το απόλυτο αφεντικό είναι ο κάτοχός τους.

[2] Εκτός από τον κίνδυνο να παρανοηθεί ο ρόλος του κράτους, υφίσταται και ο κίνδυνος να εξωραϊστεί ένας συγκεκριμένος τρόπος διαχείρισης του καπιταλισμού. Εν προκειμένω ο κεϋνσιανισμός. Παρά τις διαφορές του με το (νεο)φιλελεύθερο μοντέλο, είναι απαραίτητο να πούμε ότι ο καπιταλισμός δεν εξανθρωπίζεται με κανέναν τρόπο. Ο μόνος δρόμος που θα δώσει ριζική λύση για την εργατική τάξη και τα σύμμαχα στρώματα είναι ο σοσιαλισμός. Σε τελική ανάλυση αυτό που θα πρέπει το λαϊκό κίνημα να ανακαλύψει, είναι ο προσφορότερος δρόμος προς την κοινωνική επανάσταση.

Το λαϊκό κίνημα θα πρέπει στο επόμενο χρονικό διάστημα να δώσει την κρίσιμη μάχη για να παραμείνουν οι μεγάλες κοινωφελείς επιχειρήσεις, η παιδεία, η υγεία και ό,τι ανήκει στο δημόσιο, στην κατοχή του δημοσίου. Ο τρόπος που θα δοθεί αυτή η μάχη, το περιεχόμενό της, η συμμετοχή του κόσμου και οι συσπειρώσεις που θα επιτευχθούν, θα κρίνουν πολλά για το μέλλον του κινήματος.

Να σηκώσουμε το γάντι!


Καθώς η συγκυβέρνηση των ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ σε συνεργασία με την τρόικα (ΕΕ-ΔΝΤ-ΕΚΤ) έχει ξεκινήσει και προσπαθεί να εφαρμόσει στην πράξη τα συναποφασισθέντα  του Μνημονιου Νο 3  , όλα συνηγορούν στο ότι  το προσεχές διάστημα  για μια  ακόμη φορά ο τομέας της Υγείας θα βρεθεί στο στόχαστρο των μνημονιακων πολιτικών.

Δεν είναι μόνο τα όσα  έχουν ψηφιστεί , νομοθετηθεί και εφαρμοστεί στην πράξη στον πολύπαθο χώρο της Υγείας  τα τελευταία 3 χρόνια 
(επιβολή χαρατσιών, 
περικοπή παροχών υγείας σε ασφαλισμένους, 
συνεχής αύξηση της απευθείας συμμετοχής των ασφαλισμένων  στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη  
υποχρηματοδότηση των μονάδων υγείας, 
εκτεταμένες ελλείψεις υγειονομικού υλικού και  αντιδραστηρίων, 
μηδενικές ουσιαστικά προσλήψεις προσωπικού σε συνάρτηση  με συνεχείς αποχωρήσεις προσωπικού από τις μονάδες υγείας , 
συνεχής και μεγάλη  μείωση του μισθολογικού κόστους στο χώρο της  Υγείας κλπ)

Δεν είναι μόνο τα νέα χαράτσια  που  έχουν ψηφιστεί και πρόκειται σύντομα να εφαρμοστούν (25ευρώ για εισαγωγή, 1 ευρώ για εκτέλεση συνταγής κλπ)

Δεν είναι μόνο  ότι ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού, (άνεργοι-ανασφάλιστοι, νεόπτωχοι , οικονομικά αδύναμοι), που ανέρχεται σε εκατομμύρια, αδυνατεί να έχει πρόσβαση και σε στοιχειώδεις και απαραίτητες  υπηρεσίες υγείας με τρομακτικές επιπτώσεις, που ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους

Δεν είναι  μόνο ότι σχεδιάζεται -και πολύ σύντομα  θα το βρούμε μπροστά μας- ένα ελάχιστο, ανεπαρκέστατο πακέτο παροχών υγείας ετησίως  για τους ασφαλισμένους και ένα… κουπόνι (!) για παροχές υγείας ετησίως    για τους ανασφάλιστους –ανέργους (αλήθεια ποιας χρηματικής αξίας ,  με ποια κριτήρια και για ποια ακριβώς κάλυψη;)

Είναι και το ότι  είμαστε ακριβώς "στο παρά δύο (λίγο πριν -λίγο μετά τις γιορτές)  της εξαγγελίας ενός εκτεταμένου και σαρωτικού προγράμματος αναδιαρθρώσεων -συγχωνεύσεων –συνενώσεων –καταργήσεων –ιδιωτικοποιήσεων (με διάφορες μορφές) μονάδων του ΕΣΥ που θα αλλάξει  άρδην και  επί τα χείρω τον υγειονομικό χάρτη της χώρας  , θα έχει ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην υγεία και περίθαλψη του πληθυσμού και ιδιαίτερα των πιο φτωχών στρωμάτων. Ενός προγράμματος που από την εφαρμογή του θα προκύψει και… «πλεονάζον  υγειονομικό προσωπικό» και  ένα τμήμα του θα μετακινηθεί  μαζικά και  υποχρεωτικά για κάλυψη υγειονομικών αναγκών στα πέρατα της ελληνικής επικράτειας και ένα άλλο τμήμα του θα βρεθεί στη «διαθεσιμότητα» και  την απόλυση. Και να μη μας κοιμίζουν οι διατάξεις και εγκύκλιοι που φαίνεται να εξαιρούν  προσωρινά το προσωπικό των νοσοκομείων από τις απολύσεις. Γιατί απολύσεις θα  γίνουν!

Η παρουσία, κηδεμονία  και επιτήρηση  αυτού του προγράμματος των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στο χώρο της Υγείας από την ηγεμονεύουσα χώρα της ΕΕ την Γερμανία εγγυώνται ότι η επίθεση θα γίνει και θα είναι σαρωτική.

«Είναι πολλά τα λεφτά»…συνάδελφοι και συναδέλφισσες.

Χαρακτηριστικά είναι και δυο αποσπάσματα από μια συνέντευξη (ΚΛΙΚ ΕΔΩ) που έδωσε στην εφημερίδα  «Καθημερινή» ο υπουργός Υγείας της Γερμανίας Daniel Bahr  

Το πρώτο διαπραγματεύεται  πράγματα για τα οποία έχουμε κατ’ επανάληψη ασχοληθεί σε αυτό το ιστολόγιο (ΚΛΙΚ ΕΔΩ)

"-Υπάρχει γερμανικό ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Υγεία στην Ελλάδα; Θα μπορούσε να αφορά τον ιατρικό τουρισμό που προωθεί η Ελλάδα;
Δεν πρόκειται να επενδύσει η Γερμανία ως χώρα στον τομέα Υγείας της Ελλάδας. Αυτό που μπορεί να συμβεί είναι να επενδύσουν ορισμένες ιδιωτικές επιχειρήσεις όπως όμιλοι νοσοκομειακοί, ιατροτεχνολογικού υλικού, ακόμα και ασφαλιστικές εταιρείες. Προϋπόθεση όμως είναι να υπάρξει σαφής προσδιορισμός αρμοδιοτήτων και ευθυνών. Δηλαδή να γνωρίζει κανείς σαφώς, ποιες είναι οι εξουσίες του ΕΟΠΥΥ και ποια είναι η σχέση του ΕΟΠΥΥ προς τα άλλα ασφαλιστικά Ταμεία. Και εφόσον αποσαφηνιστούν αυτά, τότε σαφώς θα υπάρξει το ενδιαφέρον να επενδύσουν οι Γερμανοί ενδεχομένως με μακροχρόνιο ορίζοντα και στον τομέα του τουρισμού της Υγείας, όπως αναφέρατε".

Το δεύτερο αποδεικνύει τον κυνισμό των καπιταλιστών και των πολιτικών τους εκφραστών, καθώς ο Γερμανός υπουργός  παραπέμπει την υγειονομική  κάλυψη των ανασφάλιστων … στις  «μεταρρυθμίσεις και στην αγορά εργασίας και στη διοίκηση», ώστε να προσελκύσουμε  επενδύσεις!
Δηλαδή σε διάλυση των εργασιακών σχέσεων ,σε κατάργηση συλλογικών συμβάσεων , σε κατάργηση της πενθήμερης εβδομάδας, σε καταβαράθρωση μισθών και ημερομισθίων, σε αθρόες φοροαπαλλαγές στο κεφάλαιο και γενικά σε εξαφάνιση κάθε εργατικού δικαιώματος.

"Μία από τις σοβαρές επιπτώσεις της κρίσης στην Ελλάδα έχει να κάνει με την αύξηση του αριθμού των ανασφάλιστων που δεν καλύπτονται από το σύστημα Υγείας. Ανησυχεί την Ευρωπαϊκή Κοινότητα το φαινόμενο; Υπάρχουν προτάσεις για την ανατροπή του;
-Ένα καλό σύστημα Υγείας προϋποθέτει την ύπαρξη εύρωστης οικονομίας. Καμία χώρα στον κόσμο δεν έχει καλό σύστημα Υγείας, εάν δεν λειτουργεί η αγορά εργασίας. Γι’ αυτό, παράλληλα με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην Υγεία θα πρέπει να γίνουν μεταρρυθμίσεις και στην αγορά εργασίας και τη διοίκηση, ώστε να προσελκύσετε επενδύσεις, να υπάρξει δυνατότητα ανάπτυξης και να υπάρξει ευημερία. Η επίλυση του ζητήματος των ανασφάλιστων προϋποθέτει μία αγορά εργασίας που θα λειτουργεί πάλι σωστά".

Και ενώ  συμβαίνουν  και πρόκειται  να συμβούν  όλα αυτά  η κατάσταση στο χώρο  του κινήματος των υγειονομικών είναι κάπως …περίπλοκη.

Ένα τμήμα των εργαζομένων , παρά τα χτυπήματα που έχει δεχτεί στο εισόδημά του και γενικότερα στην ποιότητα της ζωής του όλο το προηγούμενο διάστημα, κοιμάται τον ύπνο του δικαίου θεωρώντας ότι τελικά θα την «σκαπουλάρει»  ως κλάδος και κατηγορία εργαζομένων  από αυτή τη σφαγή. Γι αυτό και αποφεύγει να «εκτεθεί»-(συνοδοιπορώντας με τους «ανήσυχους»   σε απεργίες  διαδηλώσεις, καταλήψεις κλπ κινητοποιήσεις)-  στις διοικήσεις και στην πολιτική εξουσία  .  
Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι!

Ένα άλλο τμήμα ,ιδιαίτερα εργαζομένων που έχουν κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, αποβλέποντας  μόνο στη σωτηρία (;) της "πάρτης" του (ούτε καν των παιδιών του)   θεωρεί ότι με μια  «πρόωρη»  ηρωική έξοδο από  τον εργασιακό βίο (συνταξιοδότηση)  θα σωθεί. Και  με το μόνο που ασχολείται είναι πότε ακριβώς θα συνταξιοδοτηθεί.  
Αμ δε! Πού πας ρε Καραμήτρο;

Υπάρχει ένα  μικρότερο   στρώμα εργαζομένων, υψηλά εξειδικευμένου υγειονομικού προσωπικού (συνήθως και με «ακαδημαϊκές περγαμηνές» ) που θεωρεί ότι  το σύστημα  τους έχει ανάγκη για να λειτουργήσει  και θα τους χαριστεί.
Κούνια που τους κούναγε!

Υπάρχει και ένα τμήμα εργαζομένων,  που:

έχει κατανοήσει και ερμηνεύσει στον ένα ή στον άλλο βαθμό   σωστά  την πραγματικότητα ,

γνωρίζει τον ένοχο και τις αιτίες της σημερινής κατάστασης .

Μη κατανοώντας  όμως το βάθος της επίθεσης ,

του τι διακυβεύεται  για το κεφάλαιο και την οικονομική ολιγαρχία  στην παρούσα συγκυρία,    

τη δύναμη που έχει το σύστημα στην πλύση  εγκεφάλου και στην τρομοκράτηση  των μαζών,

 διακατέχεται από  μια ιδιότυπη ανυπομονησία περιμένοντας με μερικές 24ωρες απεργίες να …καταρρεύσει ο αντίπαλος

Και επειδή , με τη «βοήθεια»  και της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας ομοσπονδιών και συνομοσπονδιών  δεν βλέπει φως..

πέφτει σε μια κατάσταση απογοήτευσης , της αντίληψης ότι  «δεν γίνεται τίποτα».
Ίσως είναι και το πολυπληθέστερο.

Τέλος υπάρχει και ένα ογκούμενο (αργά και βασανιστικά είναι αλήθεια) τμήμα εργαζομένων  που  ολοένα και πυκνώνει τις γραμμές της  μαχητικής αγωνιστικής πτέρυγας   και φαίνεται αποφασισμένο  να σηκώσει το γάντι και να συγκρουστεί με τον αντίπαλο  μέχρι το τέλος .Μέχρι την τελική  νίκη.

Ένα μέρος αυτού του τελευταίου  τμήματος των εργαζομένων έχει αναπτύξει ιδιαίτερη δραστηριότητα στο χώρο των πρωτοβάθμιων σωματείων στο χώρο της υγείας , κάνει σοβαρά βήματα  δημοκρατικού συντονισμού  «από τα κάτω» και κατά την άποψή μας μπορεί , αφού ξεπεράσει κάποιες παιδικές αρρώστιες και κουσούρια…να αποτελέσει τη μαγιά για την συγκρότηση ενός  ταξικού πόλου που θα ενώσει στη δράση όλες τις ταξικές, μαχόμενες δυνάμεις του υγειονομικού κινήματος, θα εμπνεύσει αισιοδοξία , κουράγιο και μαχητική διάθεση σε όλους τους εργαζόμενους στα νοσοκομεία, να τους κανει ενεργούς συμμέτοχους αποφάσεων και δράσεων,    συμβάλλοντας στο μεγάλο  ποτάμι του λαϊκού κινήματος  και δημιουργώντας όρους παλλαϊκού πανεργατικού ξεσηκωμού για την ανατροπή της επίθεσης του κεφαλαίου και των οργάνων του (κυβερνήσεις, ΕΕ, ΔΝΤ, ΕΚΤ).

Για να ξημερώσει στη πατρίδα μας μια καινούργια μέρα με το λαό αφέντη στο τόπο του και την εξουσία  στα χέρια του.

Έτσι και αλλιώς αυτό είναι πια το ζητούμενο.

Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2012